-
دوشنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۴۱ ب.ظ
-
۶۳۸

باید دید رفتار مختار چه میزان با این موازین و ملاکها تطابق دارد؟ یا باید آنچه درباره قتل عام مختار نقل شده و مورد مدح قرار گرفته است، رد کنیم که در این صورت مثل گذشته شخصیت مختار برای ما مجهول باقی خواهد ماند و یا اینکه عملکرد مختار را رد کنیم و این رفتار او را غیر مطابق با ملاکات و مبانی شرع بدانیم.
پایگاه اطلاعرسانی استاد مهدی طائب؛ جریانات زیادی از نام عاشورا برای مقاصد خود استفاده و یا به تعبیر بهتر سوء استفاده کردند، عبدالله بن زبیر با نام خون خواهی سیدالشهدا(علیهالسلام) تا ۱۰ سال حکومت کرد، شخص دیگری که با شعار یا لثارات الحسین قیام کرد مختار بود.
برای تحلیل دقیق حرکت مختار ابتدا باید شخصیت او را بررسی کرد. مجموعه روایتهایی که درباره شخصیت مختار وجود دارد از نظر سندی دارای اشکال است. در این میان روایتی وجود دارد که آیت الله خویی از آن به عنوان صحیحه یاد کرده است.
این روایت از حضرت باقر(علیهالسلام) نقل شده است و در آن شیعیان از لعن و دشنام به مختار نهی شدهاند. برخی با استفاده از این روایت شخصیت مختار را مثبت تلقی کردهاند؛ در حالی که به تعلیلی که در روایت ذکر شده است، توجهی نداشته اند.
حضرت در این روایت میفرمایند مختار را لعن نکنید(لاتسبوا المختار) چرا که او قاتل قاتلان ما و طالب خون ماست.(1) حضرت در این روایت شیعیان آن زمان را از لعن و سب مختار نهی فرمودهاند نه اینکه به آنها امر بفرمایند که ایشان را دعا کرده یا برای او طلب مغفرت کنید.
اولاً، باید دید چرا شیعه مختار را سب میکرده است؟ اینکه شیعیان مختار را لعن میکرده و دشنام میدادهاند، باید دلیلی داشته باشد، زیرا سابقه نداشته است که شیعیان شیعهی دیگری را سب کنند و کار به جایی برسد که ائمه(علیهمالسلام) از این کار نهی کنند.
ثانیاً، آیا میتوان این نهی از لعن را دلیل بر صالح بودن مختار دانست؟ به نظر میرسد جواب منفی است. زیرا در خود روایت دلیل این نهی آمده است و حضرت میفرماید: او را لعن نکنید زیرا او قاتل قاتلان ماست.
نهی از لعن و سب مختار برای این است که او قاتل دژخیمان صحنه کربلا بوده است و اگر شیعیان او را لعن کنند این طور به نظر میرسد که این اقدام نادرست بوده است و به نحوی قاتلان سیدالشهدا(علیهالسلام) مورد تایید قرار میگیرند؛ بنابراین روایت به دنبال مدح مختار نیست بلکه صرفاً ذم کردن او را نهی کرده است، زیرا منتهی به ذم شهیدان کربلا خواهد شد.
مشروعیت قیام مختار
مطلب دیگری که باید درباره مختار بررسی شود این است که آیا شکل حرکت او مورد تایید ائمه(علیهمالسلام) بوده است یا خیر؟ اصولاً مدل کار مختار میتوانست مورد تایید ائمه(علیهمالسلام) باشد؟ این تایید به معنای تایید دین اسلام است، زیرا اسلام بدون پیامبر و امام اسلام نیست و خارج از روش و الگوی معصومین، دین به حساب نمیآید، بلکه کفر است.
حال باید دید رفتار مختار مورد تایید اسلام و اهل بیت(علیهمالسلام) بوده یا خیر؟ آیا ائمه(علیهمالسلام) رضایت داشتند که قاتلان سیدالشهدا(علیهالسلام) در دیگ آب جوش انداخته شوند؟ آیا ایشان راضی بودند که دشمنانشان پس از قتل، مثله شوند؟ آیا این از نظر شرعی جایز است؟
وقتی به اسلام رجوع میکنیم میبینیم که از این کارها نهی شده است. حضرت امیر(علیهالسلام) در جریان جنگ خندق پس از اینکه عمرو بن عبدود به حضرت جسارت کرد، از روی سینه او برخاست، کمیقدم زد و بعد بازگشت و کار را تمام کرد.(2)
محال است کسی که در هرچه مینگرد قبل و حین و بعد از آن خدا را میبیند از رفتار سبک سرانهی عمرو برای غیر خدا عصبانی شود. او میخواهد به ما بفهماند که در این مکتب انتقام شخصی وجود ندارد و هر چه هست برای خداست.
در جریان وصیت به امام مجتبی(علیهالسلام) درباره ابن ملجم نیز حضرت به دنبال القای این نکته است. حضرت مجتبی(علیهالسلام) امام است و میداند که حد ابن ملجم چه مقدار است، اما باز حضرت برای توجه ما امام حسن(علیهالسلام) را مورد خطاب قرار میدهد که در مقابل یک ضربه، باید ابن ملجم را یک ضربه حد بزند.
اکنون باید دید رفتار مختار چه میزان با این موازین و ملاکها تطابق دارد؟ یا باید آنچه درباره قتل عام مختار نقل شده و مورد مدح قرار گرفته است، رد کنیم که در این صورت مثل گذشته شخصیت مختار برای ما مجهول باقی خواهد ماند و یا اینکه عملکرد مختار را رد کنیم و این رفتار او را غیر مطابق با ملاکات و مبانی شرع بدانیم.
انتهای پیام/
منبع: تبار انحراف 3، پژوهشی در جریان شناسی انحرافات تاریخی، زیر نظر استاد حجتالاسلام والمسلمین مهدی طائب، محققان ابراهیم ارجینی و محمدحسین فروغی، انتشارات کتابستان معرفت، چاپ اول 1394، ص173-176
پی نوشت؛
1 – اختیار معرفت الرجال، ج1، ص340؛ بحارالانوار، ج45، ص343
2 – مناقب آل ابی طالب، ج1، ص381؛ الفخری، ص49؛ بحارالانوار، ج41، ص50-51