-
دوشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۰:۱۸ ب.ظ
-
۷۵۳
فعالیت سیاسی یهودیان ایران در دوران پهلوی بیشتر در راستای تقویت دولت اسرائیل بود؛ زیر فعالیتهای صهیونیستی در ایران قانونی اعلام شده بود.
پایگاه اطلاعرسانی استاد مهدی طائب؛ ایران همواره مورد توجه یهودیان بوده است. در حکومت پهلوی(1979-1925) دولت ایران بر ارزشهای ملی و دوران پیش از اسلام تأکید کرد و نام پارس، در مجامع بینالمللی به ایران تبدیل شد. این جریانات سبب افزایش قدرت یهودیان ایران را به همراه داشت و اولین یهودی به مجلس راه یافت.
اقلیت یهود به ویژه پس از رضاخان تا زمان سقوط محمدرضا پهلوی از جایگاه بسیار ممتازی در کشور ایران برخوردار بودند و در عرصههای مختلف سیاسی، اجتماعی، اطلاعاتی و اقتصادی سیطره و تسلط داشتهاند که این امر با اسناد و مدارک به راحتی قابل اثبات است.
در دهه 1350 حدود 22 شهر ایران، یهودی نشین بودهاند و جمعیت آنان صدهزار نفر تخمین زده میشد. پس از روی کار آمدن حکومت پهلوی، مؤسسه آلیانس اسرائیل شعبههایی در تهران و اصفهان ایجاد کرد و وضع یهودیان بهتر از قبل شد.
وضعیت اقتصادی یهودیان خوب بود و سرمایه داران عمده ایران، یهودیان بودند. در تهران دارای کنیسههایی بودند و نشریاتی از مرداد سال 1320 به بعد انتشار میدادند که به زبان فارسی چاپ میشد.
فعالیتهای مذهبی یهودیان ایران، در دهه پنجاه در مراسم مذهبی خودشان منحصر بود. یهودیان ایران نسبت به دین خود شناخت کمی داشتند؛ زیرا آنان از مراکز اصلی یهودیت جدا شده بودند.
در دهه 1960 معلمان دینی از اسرائیل برای تقویت آموزش دینی به ایران آمدند. فعالیت سیاسی یهودیان ایران در دوران پهلوی بیشتر در راستای تقویت دولت اسرائیل بود؛ زیر فعالیتهای صهیونیستی در ایران قانونی اعلام شده بود. فعالیتهای اجتماعی و فرهنگی یهودیان، شامل محافل و انجمنها و مؤسسات فرهنگی میشد.
یهودیان در دوران سلطنت پهلوی در عرصه اقتصادی کشور ما بسیاری از شرکتها، کارخانهها، مراکز صنعتی، مراکز تولیدی و بازرگانی را در دست خود داشتند. شرکتهایی که اسامی آنها در اسناد تاریخی وجود دارد.
بسیاری از شرکتها و کمپانیهای بزرگ داخل کشور در اختیار یهودیها با نام و اسامی مشخص بود و اینها همگی به جز شرکتهای صهیونیستی و یهودی غیر ایرانی بود که در کشور ما نمایندگی داشتند.
همچنین در بسیاری از مراکز بانکی و پولی ایران، یهودیهای ایرانی نقش و حضور بسیار فعال، تاثیرگذار و قدرتمندی داشتند. بسیاری از صرافیها و مراکز تبدیل و تعویض پول خصوصا در چهارراه استانبول خیابان فردوسی تهران در دست آنها بود.
یهودیان به دلیل موقعیت خاص و ویژهای که در دوران پهلوی داشتند و حمایت و پشتیبانی سلطنتی، آنها به طور آزاد بدون هیچ مانع و مشکلی در همه حوزههای سیاسی، سیاستگذاری تا دربار نفوذ، حضور و نقش داشتند.
آنها در دربار نیز رفت و آمد آزاد و کاملی داشتند. ما اسنادی داریم که بر اساس آن از سال ۱۳۲۸ که دولت پهلوی اسرائیل را به رسمیت میشناسد، اقتصاد ایران در دست یهودیها بود و تمام این مباحث در قالب اسناد محرمانه دولتی آن زمان وجود دارد. به همین دلیل در دربار و حاکمیت میتوانستند حضور آزادانهای داشته باشند.
یهودیها از این دوران طلایی به شکلهای مختلف و در راستای اهداف فرهنگی، مطالبات سیاسی و اقتصادی خود استفاده میکردند و در این مسیر از طریق بورسبازیها و دلالبازیها بهره میبردند.
سازمان «آلیانس» از زمان قاجار در ایران فعالیت خود را آغاز کرد و در دوران پهلوی نیز به حیات خود ادامه داد و مدارس آلیانس که بعدها به نام اتحاد مشهور شدند، در سراسر ایران شعبه داشتند که از طریق پرورش یهودیها و غیریهودیها نیرو تربیت میکردند.
آژانس یهود که بازوی اجرایی سازمان جهانی صهیونیزم بود، انجمن کلیمیان تهران، سازمان بانوان یهود ایران، سازمان دانشجویان یهود ایران، کانون کِرمِل، انجمن اتفاق، انجمن علمی پزشکان ایران و... نیز از دیگر این سازمانهای یهودی است که این سازمانها به بهانه فعالیتهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در داخل جامعه یهود مجوز فعالیت داشتند اما بر اساس اسناد موجود این سازمانها با اسرائیل در راستای آرمان صهیونیزم و اهداف رژیم صهیونیستی و ماشین جنگی در ارتباط بودند و همکاری داشتند و کمکهای مالی به حساب اسرائیل واریز میکردند.
یهودیان در ایران کاملا فعال بودند به گونهای که اسرائیل در ایران سه پایگاه جاسوسی و اطلاعاتی در شمال، غرب و جنوب کشور داشت که در این پایگاهها صدها جاسوس کارکشته را آزادانه در ایران آموزش میدادند، سپس این افراد را برای جاسوسی به کشورهای عربی میفرستادند. بسیاری از یهودیهای ایرانی با عناصر اسرائیلی شامل اشخاص، کانونها و پایگاههای اسرائیلی در درونمرزی و برون مرزی ارتباط و همکاری آزادانهای داشتند.
انتهای پیام/
نویسنده: محمد راد
منابع:
1 - مؤسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، سازمانهای یهودی و صهیونیستی در ایران
2 – محمدعلی تاج پور، تاریخ دو اقلیت مذهبی یهود و مسیحیت در ایران