-
جمعه, ۲۸ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۴۷ ق.ظ
-
۴۶۷
صهیونیستها مثل اسرائیل امروز ذاتا دست به شمشیراند. یهود مستقر در فدک و خیبر چیزی شبیه صهیونیستهای امروز بودند.
پایگاه اطلاعرسانی استاد مهدی طائب؛ حجتالاسلام والمسلمین مهدی طائب، استاد درس خارج قم در تحلیل وقایع خیبر بیان داشت؛
جنگ خیبر در پیوست سه جنگ قبلی بود که یهودیها علیه پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) انجام داده بودند. اولین جنگ با قبیله بنی قینقاع بود که بعد از جنگ بدر انجام شد و آنها شکست خوردند.
دومی جنگ با قبیله بنی نضیر بود که آنها پس از جنگ احد با پیامبر اعلام جنگ کردند و سومین جنگ نیز با قبیله بنی قریظه بود که هم زمان با جنگ احزاب در همکاری با مشرکین علیه پیامبر اعلام جنگ دادند که در سال پنجم هجری آنها هم شکست خوردند.
به دنبال این جنگها یهودیها برای شکست پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) در خیبر تجمع نیرو دادند تا در یک فرصت مناسب به مدینه حمله کنند. لذا پیامبر اکرم متوجه شدند و در یک اقدام پیش دستانه در اول ماه محرم خیبر را محاصره کردند و موجب شکست نیروی عظیم یهود در قلعههای پی در پی خیبر میشوند. یهودیها گمان نمیکردند که پیامبر در ماه محرم اقدامی کند غافل از اینکه جنگ دفاعی در ماههای حرام نیز ممکن است.
رشادتهای امیرمؤمنان(ع)
به طور کلی امیرالمومنین(علیهالسلام) در تمام جنگهای پیامبر نقش تعیین کننده ای داشت. دلیل آن هم این بود که نوع مسلمانانی که با پیامبر اکرم بیعت میکردند و در کنار ایشان قرار میگرفتند از تواناییهای نظامیبالایی برخوردار نبودند و بسیار از آنها هم تازه مسلمان بودند و روحیههای بالایی نداشتند. علاوه بر این از اقشار مستضعف جامعه بودند، بنابراین اهل طراحی و تفکر در جنگ و... نبودند.
بر این اساس امیرالمومنین بخاطر بهره مندی از توانمندی بالای نظامی و علم امامت و ایمان، همواره در جنگها نقشی اساسی ایفا میکردند. مخصوصا در نبرد خیبر هم همین گونه بوده است.
این نبرد به دلیل پیچیدگی خیلی دشوار بود و قلعههای پی در پی و وجود کوهستان و ساختن استحکامات بسیار زیاد توسط یهود، دسترسی به این قلعهها را سخت و دشوار شده بود. مخصوصا آخرین قلعه که فتح نمیشد.
در روزهای گذشته جنگ، امیرالمومنین به قدری تلاش کرده بودند که چشمهای حضرت در اثر گرد و غبار و خاک شدیدی که در حین جنگ بر چشمان مبارک ایشان رفته بود، چشم حضرت دچار تورم شده بود. وقتی همه از فتح قلعه آخر مایوس شده بودند پیامبر فرمود فردا پرچم را به دست کسی میدهم که این قلعه را فتح خواهد کرد. پیامبر اوصافی را در مورد فتح کننده خیبر فرمودند که خدا و رسول او را دوست دارد و او هم خدا و رسول را دوست دارد، پیش روی میکند ولی اهل فرار نیست و خدا به دستان او این فتح را قرار میدهد.
میتوان گفت وقتی خدا و رسول را دوست داشته باشی خودت را فدا میکنی. وقتی خدا و رسول هم تو را دست داشته باشند تو را نصرت میدهند. لذا امیرالمومنین کرار غیر فرار است. دشمن وقتی ببیند که اهل عقب نشینی نیستی و ممصم باشی، آنوقت او عقب نشینی میکند. لذا پیامبر فرمود «یفتح الله علی یدیه» که حاکی از این است که امیرالمومنین نقش اساسی در به ثمر رسیدن جنگ خیبر داشت.
مجموعه فدک یک مجموعه کشت و صنعت و پردرآمدی بود. یهودیها از فدک به عنوان مانع و سدی در نظر گرفته بودند. یهودیانی که در آنجا مشغول کار بودند هنگامیکه سپاه پیامبر میخواست از آنجا رد شود، میتوانستند با مسلمانان وارد جنگ شوند. صهیونیستها مثل اسرائیل امروز ذاتا دست به شمشیراند. یهود مستقر در فدک و خیبر چیزی شبیه صهیونیستهای امروز بودند.
بنابراین وقتی پیامبر اکرم توانستند خیبر را با تمام معضلات آن فتح کنند در نتیجه فدکیها دیدند که هیچ مقاومتی نمیتوانند بکنند و برای اینکه جان خود را حفظ کنند و بتوانند در باطن برای عملیات بعدی به نقاط دیگری کوچ بکنند، آمدند و به پیامبر گفتند ما دیگر نمیجنگیم. لذا فدک بدون جنگ فتح شد و در نتیجه در اختیار پیامبر گرفت و جز انفال بود. تصمیم گیرنده در مورد انفال نیز پیامبر اکرم بود.
بعد از اینکه پیامبر از جنگ بازگشتند، حضرت زهرای مرضیه از پیامبر تقاضایی میکنند که اگر ممکن است از غنائم خیبر برای علی(علیهالسلام) کنیزی را سهم بدهید که در کارهای خانه ما را کمک کند. پیامبر فرمودند که بجای کنیز بعد از نمازها این تسبیحات را بگو که به تسبیحات حضرت زهرا معروف شد.
بعد از اینکه حضرت زهرا این مسئله را پذیرفت و رفت، جبرئیل نازل شد که «آت ذی القربی حقه» یعنی حق او را بده. پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) از جبرئیل سوال کرد چه کنم؟ فرمود که فدک را به حضرت زهرا(س) بده. لذا فدک هدیه پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) به صدیقه طاهره(س) بر اساس دستور الهی بود.
انتهای پیام/