-
پنجشنبه, ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۸:۳۵ ب.ظ
-
۹۰۹
علی(علیهالسلام) در کوفه که مظهر اقتدار اوست، به شهادت میرسند. نیروهای ساکن در نخیله با شنیدن خبر شهادت حضرت به شهر باز میگردند. اهل بیت حضرت پیکر مبارک ایشان را شبانه در دفن میکنند و هیچ کس اعتراض نمیکند که چرا مولا را شبانه دفن کردید؟!
پایگاه اطلاعرسانی استاد مهدی طائب؛ «آن چیزی که موجب تأسف است، این است که مجال پیدا نکردند حضرت امیر(سلام الله علیه)، نگذاشتند مجال پیدا بکند آن حکومتی که حکومت الله است را در دنیا به آن نحوی که میخواست، خود حضرت امیر(سلام الله علیه) میخواست، پیاده کند تا دنیا بفهمد که اسلام چی آورده است و چه شخصیتهایی دارد. در آن وقت که حکومت دست ایشان نبود، که مجال نبود، آن وقت هم که حکومت دست ایشان آمد، باز مجال ندادند؛ سه تا جنگ بزرگ در زمان ایشان افروختند و مجال اینکه یک حکومتی که دلخواه او هست برقرار کند نشد.»(1)
«من یک وقت در دوران زندگی تقریباً ۵ ساله حکومت امیرالمومنین(علیهالسلام) و آنچه که پیشامد، مطالعات وسیعی داشتم. آنچه من توانستم به عنوان جمع بندی به دست بیاورم، این است که(تحلیل سیاسی) ضعیف بود. البته در درجه بعد عوامل دیگری هم بود اما مهمترین مسئله این بود...»، «چیزی که فتنه خارج را به وجود آورد و امیرالمومنین(علیهالسلام) را آنطور زیر فشار قرار داد و قدرتمندترین آدم تاریخ را آنگونه مظلوم کرد، نبودن تحلیل سیاسی در مردم بود و الا همه مردم که بی دین بودند.»(2)
ترور ناموفق امیرالمومنین(علیهالسلام)
جریان حاکم با غصب ولایت به این هدف خود دست یافته بودند، ولی حلقه پایانی این نقشه ناتمام بود. باید علی(علیهالسلام) کاملاً از صحنه حذف میشدند. بنابراین تصمیم گرفتند ایشان را در نماز به شهادت برسانند؛ زیرا همانگونه که در زمان رسول الله(صلیاللهعلیهوآله) شخص رسول اکرم(صلیاللهعلیهوآله) بالاترین تهدید برای آنان به شمار میآمدند، پس از ایشان، این خطر از ناحیه علی(علیهالسلام) متوجه آنها بود؛ چرا که ایشان میتوانستند افشاگر و همچنین خنثی کننده طرح های آنان باشند.
بنابراین میبایست ترور فیزیکی و نیز شخصیتی علی(علیهالسلام) را در دستور کار خود قرار دهند. چنانکه یکی از سران صحابه، به خالد فرمان داد در میان نماز امیرالمومنین(علیهالسلام) را به قتل برساند. اما در میانه نماز از این کار پشیمان شد و گفت «خالد! فرمانی که به تو دادم را انجام نده.» بعدها نیز امیرالمومنین(علیهالسلام) پس از آن که ابن ملجم را برای نخستین بار دیدند، پس از افشا کردن نام و نسب صحیح وی قاتل خود را از زبان رسول الله(صلیاللهعلیهوآله) یک یهودی معرفی نمودند. حتی بر اساس گزارشی پس از رجعت امیرالمومنین(علیهالسلام) آن حضرت دوباره به دست یک یهودی در منطقه اریحا به شهادت خواهند رسید.(3)
شهادت حضرت علی(علیهالسلام)
شب نوزدهم ماه مبارک رمضان از راه میرسد. حضرت میدانستند که همین روزها در کوفه به شهادت میرسند و امشب در این مسجد مورد سوء قصد واقع میشوند. اما اطلاع حضرت از این امور به علم غیب بود؛ در حالی که ایشان مأمور به عمل بر طبق ظاهر هستند و اگر ایشان به علم ظاهر از این خطر مطلع میشدند وظیفه داشتند از خود دفاع کنند؛ بنابراین همان طور که حضرت وظیفه دارند به علم ظاهر عمل کنند، وظیفه دارند به علم غیب عمل نکنند. زیرا علم غیب نگاه به قضایا از پشت سر است که تمام آن مطابق حکمت است.
برخی نقل کردهاند که قرار بود در آن شب سه نفر را ترور کنند، به این نقل باید با نگاه تردید نگریست؛ زیرا چطور ممکن است بخواهند سه نفر را ترور کنند اما فقط در مورد حضرت علی(علیهالسلام) که از همه هوشیارتر هستند، به نتیجه برسد؟ این به نظر غیر عادی میرسد و باید نشانه های دست بردن در واقعیت را در آن مشاهده کرد.
به هر تقدیر اوضاع در پایان حکومت علی(علیهالسلام) کاملاً دگرگون شده بود. مردم از آن جهت که تحت تربیت حضرت نبودند، نمیتوانستند کمکی برای آن حضرت باشند. آنهایی هم که میتوانستند کمکی کنند هزینه جنگ های متعددی شده بودند که معاویه ترتیب داده بود. عده کمیهم که مانده بودند کاری از پیش نمیبردند. برخی از دوستان هم که بودند که به واسطه حوادثی که پیش آمد، ماهیت خود را نشان دادند. برای نمونه ابن عباس به بیت المال بصره دستبرد زد.
البته شاید بتوان این عمل او را حمل بر صحت کرد و علت این کار را حفظ بیت المال مسلمین از تصرف افراد معاویه دانست، اما به هر حال امیرالمومنین(علیهالسلام) در نامهای او را توبیخ کردند که چون اوضاع را دگرگون و علیه من ندیدی، ماهیت خودت را نشان دادی.
به هر ترتیب علی(علیهالسلام) در کوفه که مظهر اقتدار اوست، به این سادگی به شهادت میرسند. نیروهای ساکن در نخیله با شنیدن خبر شهادت حضرت به شهر باز میگردند. اهل بیت حضرت پیکر مبارک ایشان را شبانه در دفن میکنند و هیچ کس اعتراض نمیکند که چرا مولا را شبانه دفن کردید؟! و یا این که چرا ما را از وجود قبر ایشان مطلع نمیکنید؟! این حوادث ناگوار علاوه بر پیام های فراوانی که دارد فضای سیاسی - اجتماعی پایان حکومت حضرت علی(علیهالسلام) و آغاز حکومت امام حسن(علیهالسلام) را به خوبی برای ما روشن میکند.(4)
منابع:
3 - دشمن شدید، دفتر دوم(حجتالاسلام والمسلمین مهدی طائب)، نوبت چاپ اول، بهار 98، انتشارات شهید کاظمی، ص213 تا 214
4 - تبار انحراف 3، پژوهشی در جریان شناسی انحرافات تاریخی(حجتالاسلام والمسلمین مهدی طائب)، انتشارات کتابستان معرفت، صص 18-20