استاد مهدی طائب

پایگاه نشر آثار استاد مهدی طائب

یادداشت| نفوذی‌های حکومت امیرالمؤمنین(ع)؛ عبدالله ابن کواء(بخش پنجم)

  • ۸۳۳

عبدالله ابن کواء در جنگ نهروان، شخصیت معنوی و امام جماعت خوارج بوده است. ولی پس از خطبه امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) به ظاهر توبه می‌کند. حضور ابن کواء به عنوان امام جماعت لشگر خوارج نشان می‌دهد معاویه نه تنها فرمانده نفوذی نظامی داشته بلکه مرجع تراشی نیز می‌کرده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی استاد مهدی طائب؛ استاد ناصر یوسفی، نویسنده و پژوهشگر حوزوی در سلسله مطالبی به بررسی نفوذی‌های جبهه استکبار در دل حکومت امیرمؤمنان(علیه‌السلام) پرداخته است. در این نوشتار شخصیت عبدالله ابن کواء مورد بررسی قرار می‌گیرد.

عبدالله ابن کواء جزو چهار نفریست که معاویه پس از شهادت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) به او نامه نوشته و تأکید می‌کند هر کدام از شماها زودتر حسن ابن علی را بکشد، یکی از دخترانم را به عقد او در آورده و 100 هزار درهم پول می‌دهم.

عبدالله ابن کواء از دوستان اشعث ابن قیس بوده که در جنگ صفین برای پذیرش حکمیت به امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) فشار می‌آورد. حضرت(علیه‌السلام) درباره حکمیت می‌فرمایند: «به قدری جمعیت در کنار خیمه من جمع کرده بودند که ترسیدم به حسنین(علیهم‌السلام) آسیب برسانند، به همین دلیل حکمیت را پذیرفته و مالک را بازگرداندم.»

ابن کواء در فتنه(جنگ) نهروان، شخصیت معنوی و امام جماعت خوارج بوده است. ولی پس از خطبه امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) که پیش از جنگ نهروان قرائت می‌شود، به ظاهر توبه می‌کند.(1)

حضور عبدالله ابن کواء به عنوان امام جماعت لشگر خوارج نشان می‌دهد معاویه نه تنها فرمانده نفوذی نظامی داشته بلکه مرجع تراشی نیز می‌کرده است. یعنی برای امام جماعت و تئوریسین معنوی خوارج نیز ایده داشته است.

امروزه نیز می‌بینیم سران فتوا دهنده داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌های تروریستی الهام گرفتگان از آل‌سعود و سرویس‌های جاسوسی انگلیس، آمریکا و صهیونیست هستند.

یکی از ایده‌های دشمن برای نفوذ در جامعه اسلامی، تربیت مرجع تقلید و مفتی است. چرا که در این صورت می‌تواند جوانان ساده لوح را مشروع علیه حکومت اسلامی تحریک کند و آن‌ها را با نیت دینی علیه جبهه حق بشوراند.

انتهای پیام/

پی نوشت؛

1 - امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) پیش از جنگ نهروان خطبه‌ی می‌خوانند و 8 هزار نفر از لشگریان خوارج(لشگر خوارج جمعاً 12 هزار نفر بوده است) توبه کرده و دست از جنگ با امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) می‌کشند و تنها 4 هزار نفر با حضرت(علیه‌السلام) وارد جنگ می‌شوند. ابن کواء جزو افرادی بوده که به ظاهر توبه می‌کند.

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی