-
دوشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۹، ۱۲:۵۸ ق.ظ
-
۷۹۲
آیا امام حسن مجتبی(ع) وجود معاویه را پذیرفته بود؟ بُرد بُرد یعنی امام(ع) امتیازی به معاویه داد، در حالی که ایشان چیزی به معاویه نداد. برخی در مذاکرات مسیر غیر اسلامی را برگرفتند، اما نباید عملشان را به امام حسن مجتبی(علیهالسلام) نسبت میدانند.
پایگاه اطلاعرسانی استاد مهدی طائب؛ حجتالاسلام والمسلمین مهدی طائب، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در درس خارج فقه به تبیین صلح امام حسن مجتبی(علیهالسلام) پرداخت و به برداشتهای اشتباه برخی درباره این موضوع پاسخ داد.
وی با اشاره به تشبیهای برجام به صلح امام حسن(علیهالسلام) که از سوی برخی صورت میگیرد، بیان داشت: بین برجام و صلح امام حسن(علیهالسلام) رابطهای وجود ندارد. چون امام حسن مجتبی(علیهالسلام) فرمودند «وَ لَوْ لَا مَا أَتَیْتُ لَمَا تُرِکَ مِنْ شِیعَتِنَا عَلَى وَجْهِ الْأَرْضِ أَحَدٌ إِلَّا قُتِلَ؛ اگر من چنین نمیکردم، از شیعیان ما کسی نبود جز آن که کشته میشد.»
حجتالاسلام والمسلمین طائب با اشاره به تفاوت دوران کنونی با دوران امام حسن(علیهالسلام) تأکید کرد: آیا نسبت قدرت ما و آمریکا بدین شکل است که هرگاه آمریکاییها اراده کردهاند نیروهای ما را در خلیج فارس گروگان میگیرند؟ آیا آمریکاییها جرأت کردهاند در خاک جمهوری اسلامی ایران، نیرویی را بزنند؟
وی درباره شهادت شهید قاسم سلیمانی نیز گفت: نکتهای درباره شهادت حاجقاسم عرض میکنم. اولاً طرف مقابل آمریکاییها در شهادت سردار سلیمانی، عراقیها هستند. چون سردار بزرگوار در عراق مهمان بود و آنها موظف بودند که او را حفظ کنند.
این استاد خارج حوزه یادآور شد: البته اعتماد برادران عراقی به قدرت و توانمندی ماست، اما رسماً آمریکاییهای بزدل در خاک عراق حاج قاسم را شهید کردند. آنها اولاً، نتوانستند در خاک ما حاج قاسم را به شهادت برسانند. ثانیاً، شبانه زدند و ثالثاً، پشیمان هستند. چون همیشه به فکر انتقام جمهوری اسلامی هستند و میدانند زدن عین الاسد انتقام جمهوری اسلامی نبوده است.
وی افزود: بنابراین زمان ما قابل قیاس با عصر امام حسن مجتبی(علیهالسلام) نیست، چون آمریکاییها ابتکار عمل را به دست ندارند.
حجتالاسلام والمسلمین طائب با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره مذاکرات نیز تصریح کرد: مقام معظم رهبری اصل مذاکره را در شرایطی به نرمش قهرمانانه تشبیه کردند. آمریکاییها در دنیا تبلیغات گستردهای را سازماندهی کرده بودند که ایران جنگطلب است.
وی ادامه داد: آمریکا تحریمهای سختی را علیه ایران به کار میبرد، اما در رسانهها بیان میداشتند که ایران زورگوست. آنها نیروهایشان را در خلیج فارس تجهیز میکردند و در تبلیغاتشان، ایران را جنگطلب میخواندند. آنها داعش را به وجود آورده بودند و در ادعاهایشان ایران را تروریست مینامیدند. اسرائیل نیز لبنان را اشغال کرده بود و ایران، حزب الله را تجهیز کرد و آنها میگفتند که حزب الله تروریست است و ایران به تروریست کمک میکند. آمریکاییها همچنین حماس را تروریست میخواندند و ایران را حامی تروریستها میدانستند. آنها همه چیز را در دنیا وارانه نشان میدادند.
استاد درس خارج حوزه بیان داشت: هدف مذاکرات با توجه به نقشه مقام معظم رهبری، نشان دادن چهره واقعی آمریکا به دنیا بود، اما مذاکرات به درستی پیش نرفت و مذاکرهکنندگان به خوبی نتوانستند مذاکره کنند و حربه از دست آمریکاییها گرفته نشد.
وی اذعان کرد: مذاکرات غیر از برجام است. متأسفانه چیزی که در مذاکره دنبال میشد، به دست نیامد. آنها برنامه هستهای را به عنوان برجام معرفی کردند در حالی که هدف از مذاکره با توجه به نقشهای که مقام معظم رهبری کشیده بود، میتوانست آمریکا را در دنیا خاک کند، چون در مذاکره ما به دنبال نشاندادن صورت واقعی آمریکا بودیم؛ آمریکا جنگ طلب است؛ آمریکا جنگ راه میاندازد، اما متأسفانه در پایان مذاکرات کلمه بُرد بُرد را به کار بردند.
حجتالاسلام والمسلمین طائب گفت: آیا امام حسن مجتبی(ع) وجود معاویه را پذیرفته بود، بُرد بُرد یعنی امام حسن(علیهالسلام) امتیازی به معاویه داد، در حالی که امام حسن(علیهالسلام) چیزی به معاویه نداد. به هر تقدیر، مذاکره در مقطع معینی برای آگاهی بین المللی از صورت واقعی آمریکا با نام نرمش قهرمانانه نامگذاری شد.
وی افزود: الان همه دنیا فهمیدهاند که آمریکا برجام را زیر پا نهاده است؛ آیا با بد عهدی آمریکا باز هم باید مذاکره کنیم؟
استاد طائب با توجه به درسهای پیشینی که باید از بدعهدی آمریکاییها گرفت، اظهار کرد: این مسئله خیلی عجیب است که دوباره بحث مذاکره و تعابیر برجام همچون صلح امام حسن(علیهالسلام) را مطرح میکنند. در این روزگار، ما در موضع قدرت هستیم. آنها میگویند مذاکره کنیم تا تحریمها برداشته شود. مگر شما در زمانی که مذاکره میکردید و قرارداد نوشتید تحریم را برداشتند که الان میخواهید مذاکره کنید.
وی یادآور شد: در انتخابات 96 بیان شد که آیا نتیجه مذاکرات باعث آزاد شدن تبادلات بانکی و پولهای بلوکه شده شد، کسی که نماینده آنها بود این سؤال را جواب نداد چون پولها بلوکه ماند. بعدها پذیرش اف.ای.تی.اف را بهانه قرار دادند. یعنی هر چه زمان گذشت و با بدعهدی دشمن روبهرو شدند، بیشتر به او امتیاز دادند. سپس آقای ترامپ هم پرده را کنار زد و چهره حقیقی را نشان داد: باید شما کدخدایی ما را قبول کنید.
استاد حوزه علمیه تأکید کرد: امام حسن مجتبی(ع) در قراردادشان نوشتند که من هیچ شرطی از تو را نمیپذیرم و با این شرط جنگ را تعطیل میکنم. یعنی امیرالمؤمنین بودن معاویه را قبول نکردند.
وی اضافه کرد: مذاکرهکنندگان در برجام نباید میپذیرفتند که تحت امر آمریکا باشند. آنها نباید میپذیرفتند که هرگاه آمریکا دلش خواست امری بکند و ایران هم قبول کند. این مسئله در بحث هستهای به خوبی مشهود بود. آنها پذیرفتند و مسیر غیر اسلامی را برگرفتند، اما نباید عملشان را به امام حسن مجتبی(علیهالسلام) نسبت میدانند؛ امام حسن مجتبی(علیهالسلام) امیرالمؤمنینی و کدخدایی معاویه را قبول نکرد.
انتهای پیام/
پی نوشت؛
1 – علل الشریع، ج1، ص211