-
يكشنبه, ۲۰ مهر ۱۳۹۹، ۱۲:۳۸ ق.ظ
-
۷۴۹

از سوء استفاده کنندگان از نهضت عاشورا و شهادت سیدالشهدا(علیهالسلام) عبدالله بن زبیر در مکه بود. او به شدت از حضور امام(علیهالسلام) در مکه ناراحت و نگران بود و حضور امام حسین(علیهالسلام) در مکه، سنگینترین مردم برای او(اَثقَلَ النَّاسِ عَلَی اِبنِ زُبَیر) محسوب میشد.
پایگاه اطلاعرسانی استاد مهدی طائب؛ پس از اتمام واقعه عاشورا و حوادث متاثر از آن، که کل بلاد اسلامی را تحتالشعاع خود قرار داد، عدهای در صدد سوءاستفاده از عاشورا و تحولات بعد از آن برآمدند که اشاره به آن جریانات لازم و بخش پایانی مباحث این دوران را تشکیل میدهد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت:
بعد از واقعه عاشورا و تحقق اهداف امام حسین(علیهالسلام) با افشاگری آن حضرت از آغاز نهضت امام(علیهالسلام) تا شهادت ایشان و تداوم آن با فداکاری زینب سلام الله علیها و افشاگری امام سجاد(علیهالسلام) در کوفه، شام و مدینه، گرچه دشمن در رسیدن به اهداف خود ناکام گردید، اما عده ای با سوار شدن بر موج احساسات مردمی ناشی از مظلومیت سیدالشهدا(علیهالسلام) در کربلا، تمام تلاش خود را در رسیدن به قدرت به کار بردند که یکی از آنان عبدالله بن زبیر در مکه و سپس قیام بن عباس از ایران بود که به شرح مختصر آن جریانات و سرانجام آنها در این قسمت میپردازیم:(۱)
عبدالله بن زبیر
از سوء استفاده کنندگان از نهضت عاشورا و شهادت سیدالشهدا(علیهالسلام) عبدالله بن زبیر در مکه بود و چنانچه قبلا اشاره کردیم، او به شدت از حضور امام(علیهالسلام) در مکه ناراحت و نگران بود و حضور امام حسین(علیهالسلام) در مکه، سنگینترین مردم برای او(اَثقَلَ النَّاسِ عَلَی اِبنِ زُبَیر) محسوب میشد و به همین جهت هم او، خوشحال ترین مردم در زمان خروج امام حسین(علیهالسلام) از مکه بود، زیرا تا زمانی که امام(علیهالسلام) در مکه حضور داشتند، کسی به ابن زبیر چندان اعتنایی نداشت، اما با شنیدن خبر شهادت امام حسین(علیهالسلام) در کربلا، نقاب نفاق به چهره زد و به یکی از مدعیان خونخواهی خون سیدالشهدا(علیهالسلام) تبدیل شد و اعلام کرد که حسین بن علی(علیهالسلام) مظلوم کشته شده است.
البته این اظهارات او به این معنا نیست که ادعا داشته باشد که به خونخواهی امام(علیهالسلام)، قصد قیام یا شورش بر ضد یزید را دارد، بلکه با طرح مظلومیت امام(علیهالسلام) مرتب در مکه القا می کرد امام حسین(علیهالسلام) مظلوم کشته شده است و او هم به سبب یاری نرساندن به امام(علیهالسلام)، به شدت پشیمان است و در ظاهر هم مرتب خود را سرزنش می کرد که چرا برای یاری حضرت(علیهالسلام) اقدامی نکرد و چرا برای یاری ایشان به کربلا نرفت؟ او از همین مسئله برای اعتراض به یزید استفاده کرد و به گونهای مدعیانه رفتار نمود که افراد با شنیدن اخبار کربلا و جنایتی که یزید مرتکب شده بود، فکر کنند که تنها مدعی اوست و به او بپیوندند تا بر ضد یزید قیام نمایند، زیرا در مکه، کسی جز عبدالله بن زبیر، فرزند زبیر و صحابی رسول خدا صلی الله علیه و آله، مدعی مظلومیت سیدالشهداء(علیهالسلام) نبود که در بین مردم هم صاحب جایگاه بلندی داشت. این بهترین فرصت برای او بود که با سوء استفاده از موقعیت به دست آمده، با بیرون کردن حاکم مکه، بر آن شهر مسلط شود و بعد هم به همین بهانه، مدینه و سپس کوفه و بسته را هم به تصرف خود در می آورد و در نهایت هم بر کل منطقه عظیم عراق و حجاز و یمن حاکم شود.
از دیگر سو استفاده کنندگان از واقعه عاشورا، بنی عباس و قیام آنان از ایران بود که در آینده و در جای خود به آن خواهیم پرداخت.(۲)
انتهای پیام/
منبع: کتاب ثاقب جلد1، نگاهی تحلیلی به تاریخ صدر اسلام، مؤلف حجتالاسلام والمسلمین طائب، تحقیق و نگارش محمدمهدی حامدی، چاپ اول سال 95، انتشارات رشید، صص 152-154
پی نوشت؛
1 – به شرح مفصل جریانات و تحولات سیاسی اجتماعی دوران امام سجاد، امام باقر، و امام صادق(علیهمالسلام) در کتاب ثاقب دو پرداخته شده است.
2 - شرح و تفصیل آن را میتوان در کتاب ثاقب ۲ را مشاهده کرد.