-
سه شنبه, ۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۰:۴۸ ب.ظ
-
۹۴۲
پایگاه اطلاعرسانی استاد مهدی طائب؛ پرسش شما: آیا مختار، منتقم خون سیدالشهدا(علیهالسلام) است؟
پاسخ استاد: عاشورا نقطهی اوجی در تاریخ به حساب میآید؛ نقطهای تاریخی که پس از آن، خطوط حق و باطل بسیاری از آن بهره برده و میبرند. عاشورا، اصلیترین و مشخصترین نماد حق طلبی و حق خواهی بود.
حق طلبی، آرمانی فطری است که مردم آن را میپذیرند و برای آن هزینه میدهند؛ حتی حکومتهای باطل نیز برای استفاده از قدرت جمعی از این میل طبیعی سوء استفاده میکنند.
عبدالله بن زبیر با شعار یا لثارات الحسین، مردم را برای تصرف مدینه تحریک کرد. بنی عباس با همین شعار به حکومت رسید.
به نظر میرسد محمد حنفیه هم به دنبال سوء استفاده از این شعار است. او میخواهد با ثبت عنوان خون خواهی سیدالشهدا(علیهالسلام) برای خودش، زمینههای موقعیت اجتماعی را فراهم کند.
گذشته از مطالبی که بیان شد، باید به این اعتقاد نیز توجه داشت که شیعه منتقم خون سیدالشهدا(علیهالسلام) را، حضرت مهدی(عجلاللهتعالیفرجهالشریف» میداند، نه مختار.
بنابراین، مختار نه منتقم خون اهلبیت(علیهمالسلام) بوده و نه مورد حمایت ایشان و نسبت دادن این قتلها به حضرت سجاد(علیهالسلام) به واسطهی برخی از روایتهای ضعیف، نادرست است.
همان طور که در جریان قتل خلیفهی دوم نیز نارضایتی حضرت امیر(علیهالسلام) از این کار مسلم است.
حضرت علی(علیهالسلام) طوری فضا رو پیش برده بود که دشمن درجه یک او اعتراف کرد که: «لولا علی لهلک عمر»(1). اما ترور خلیفهی دوم همهی کارها را خراب کرد.
علاوه بر این، در اسلام از ترور نهی شده، زیرا در این موارد، ترور به معنای از بین بردن آبرومندانهی یک بی آبرو است.
انتهای پیام/
منبع: منبع: تبار انحراف3(حجتالاسلام والمسلمین مهدی طائب)، جریان شناسی انحرافات تاریخی، از پایان حکومت حضرت امیرمؤمنان(ع) تا پایان قیام مختار، صص179-180(ناشر: کتابستان معرفت.)
پی نوشت؛
1_ الکافی، ج7، صص423_424؛ الاستیعاب، ج3، صص1102_1103؛ بحارالانوار، ج10، ص231