-
جمعه, ۴ مهر ۱۳۹۹، ۰۵:۲۲ ب.ظ
-
۵۷۹
امام مجتبی(علیهالسلام) وقتی به شهادت رسید، در اوج غربت و مظلومیت بود، و شروع امامت سید الشهدا(علیهالسلام) با اقبال عمومیمردم حضرت همراه شد.
پایگاه اطلاعرسانی استاد مهدی طائب؛ طبق وصیت حضرت، محل دفن ایشان در کنار مرقد رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) تعیین شد. بنابراین، باید طبق وصیت عمل کرد و معلوم است که هیچ مقاومتی از سوی مردم صورت نمیگیرد. اینجاست که عایشه به میدان میآید و میگوید من اجازه نمیدهم او در خانه من دفن شود.
بهانهی او هم این است که شما اجازه ندادید عثمان در قبرستان مسلمین دفن شود و من هم اجازه نمیدهم حسن بن علی(علیهالسلام) در کنار پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) دفن شود.(۱) عایشه همان کسی است که هنگام محاصره منزل عثمان توسط مردم، آن تعابیر تند و زشت را درباره او به کار برد(۲) و حالا پیراهن عثمان را برای از بین بردن حق دیگری از اهلبیت(علیهمالسلام) به اهتزاز درآورده است.
مردم مبهوت و متحیر شاهد این نزاع هستند. ابن عباس رو به عایشه_قریب به این مضامین_ میگوید:
تجملتِ تفرستِ و لو عشتِ تفیلت/ لکِ التُسع من الثُمن و بالکل تصرفتِ(۳)
کار به جایی رسید که افرادی چون سعد ابی وقاص، ابوهریره و انس بن مالک برای دفاع از پیکر حضرت اقدام کردند. ابوهریره میگویند: خودم از رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) شنیدم که: «الحسن والحسین سیّد شباب اهل الجنة»؛(۴) حسن و حسین(علیهالسلام) سروران جوانان بهشت هستند.»
اولین جایی که این حدیث_ آن هم ناخواسته_ نقل شد در همین واقعه است. بنیامیه به سوی جنازه تیراندازی میکنند.(۵) سیدالشهدا(علیهالسلام) دستور میدهد که مردم جنازه را به سمت بقیع مشایعت کرده و در آنجا دفن کنند.(۶)
مردمیکه روزها شاهد برخوردهای کریمانه و مهربان مردی بودند که در سختیهای نامهربان روزگار، کمکهای مادی و معنوی اش تلخیها را برایشان شیرین میکرد، عزادار و نگران، پیکر مطهر حضرت را تا بقیع همراهی میکنند.
امام مجتبی(علیهالسلام) از جنازه خود نیز برای بی آبرویی دستگاه بنی امیه کمک میگیرد. او که در دوران حیاتش از هر اقدام آشکار و پنهان برای زدودن نقاب نفاق از چهره یاران سقیفه بهره برده بود، از پیکر خویش نیز به نفع جریان اسلام اصیل استفاده کرد.
حضرت وصیت کرده بود در صورتی که مقاومت صورت گرفت، کسی دست به اسلحه نبرد. او نمیخواست با این برخوردها و کشمکشها، امام حسین(علیهالسلام) مبتلا به وضعیتی شود که نیازمند تحمل فشار و دغدغههای وارده از سوی معاویه باشد.
این مسئله نیاز به گفتن نداشت که یک هشتم از این خانه برای همسران رسول خداست و باقی مانده آن به فاطمه زهرا(سلاماللهعلیها) به ارث رسیده است. پس از شهادت صدیقه طاهره(سلاماللهعلیها) این خانه برای بچههای اوست.
به هر تقدیر، جنازه را تیر باران کردند و پایان تلخی را برای پیکر مطهر سبط اکبر رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) رقم زدند. از تشییع حضرت با آن جلال و شکوه، دو نکته را به وضوح میتوان فهمید.
اول اینکه اضطراب معاویه بدون دلیل نبوده و حسن بن علی(علیهالسلام) در صورتی که زنده میماند، خواب خوش بر معاویه حرام میشد.
دوم اینکه در این ۹ سال، حضرت در میان مردم به خوبی اثرات شکست شخصیتی و تبلیغات سوء را از میان برده و راه را برای حرکت حسین بن علی(علیهالسلام) به خوبی هموار کرده بود.
امام مجتبی(علیهالسلام) وقتی به امامت رسید، در اوج غربت و مظلومیت بود، و شروع امامت سید الشهدا(علیهالسلام) با اقبال عمومیمردم حضرت همراه شد.
انتهای پیام/
منبع: تبار انحراف3 (حجتالاسلام والمسلمین مهدی طائب)، جریان شناسی انحرافات تاریخی، از پایان حکومت حضرت امیرمؤمنان(ع) تا پایان قیام مختار، صص55-57 (ناشر: کتابستان معرفت.)
پی نوشت؛
1 – الطبقات الکبری، خامسه 1، صص355-356
2 – الایضاح، صص516-517
3 – الارشاد، ج2، ص17-190
4 – انساب الاشراف، ج3، ص60
5 – مناقب آل ابی طالب، ج3، ص204-205
6 – الفتوح، ج4، ص319-321