-
يكشنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۰۵ ق.ظ
-
۴۶۹
گذری در میان منابع غیر شیعی ما را با سه سیاست نگهدارنده اجتماعی یهود در این زمینه آشنا میسازد که عبارتند: از «تلاش برای جامعه پذیری»، «نسب سازی» و «نجات یهودیان در بند.»
پایگاه اطلاعرسانی استاد مهدی طائب؛ رسولالله(صلیاللهعلیهوآله) تلاش فراوانی در انزوای اجتماعی یهود داشتند. شدت تلاش رسولالله(صلیاللهعلیهوآله) را میتوان از سفارشهای آن حضرت درباره نوع برخورد با یهودیان به دست آورد.
برخی از سفارشهای رسولالله(صلیاللهعلیهوآله) در این زمینه به روایت منابع غیر شیعی عبارتند از:(1)
۱. نهی از دست دادن و روبوسی کردن.(2)
۲. دستور به راندن آنها به قسمتهای تنگتر کوچه.(3)
۳. دستور به کشتن بزرگان.(4)
۴. اکتفا به حداقلها در برخورد کریمانه با آنها.(5)
۵. لعن آنها در مناسبتهای مختلف.(6)
۶. معرفی آنها به عنوان «المغضوب علیهم»(7) و همچنین مایه نجات مسلمانان از آتش.(8)
آیات فراوانی از قرآن کریم نیز به نکوهش و لعن یهودی اختصاص داشت و مسلمانان را از فتنه آنها بر حذر میداشت.
یکی از پیامدهای چنین موضعگیری شفاف و صریحی، انزوای اجتماعی یهود در جامعه اسلامی و دونپایه شدن آنها پس از یک دوره طولانی ریاست و شیطنت در میان مردم و قبایل و گروههای مختلف است.
روشن است یهود که عملاً تبدیل به ذاتی کثیف و ناپاک شده بود چنین وضعیتی را تحمل نمیکرد و تمام نیرنگهای خود را به کار میبست تا خود را از این بن بست اجتماعی خارج نماید.
گذری در میان منابع غیر شیعی ما را با سه سیاست نگهدارنده اجتماعی یهود در این زمینه آشنا میسازد که عبارتند: از «تلاش برای جامعه پذیری»، «نسب سازی» و «نجات یهودیان در بند.»
از دیگر سو یهود به این رویکرد انفعالی بسنده نکرده و به دنبال ایفای نقش فعال اجتماعی میان مسلمانان بود.
مهمترین فعالیتهای یهود در این زمینه نیز تحت دو عنوان «کاهش جمعیت» و «تفرقه افکنی» قابل بررسی است.
با تمامی این اقدامها و اصرارها باز شاهد آن هستیم که برخی افراد جریان، به دنبال بهاء دادن به یهودیان و کوبیدن جبهه حق _ که دشمنان اصلی یهود هستند _ میباشد!
انتهای پیام/
منبع: دشمن شدید، دفتر دوم (برگرفته از دروس تاریخ تطبیقی استاد مهدی طائب) به کوشش سید محمدمهدی حسین پور و مجتبی رضایی، چاپ اول، بهار 98، انتشارات شهید کاظمی، ص222-224
پی نوشت؛
1 - باید دقت داشت آنچه در ادامه میآید به معنای پذیرش محتوای روایت نیست بلکه منظور این است که با وجود فراوانی وجود چنین مطالبی در فضای فکری اهل تسنن همچنان شاهد رغبت برخی افراد جریان حاکم نسبت به آنها هستیم.
2 – المعجم الاوسط، ج7، ص212
3 – مسلم، ج7، ص5
4 – سن ابوداود، ج2، ص33
حتی فردای روزی که کعب اشرف کشته شد و رسولالله(صلیاللهعلیهوآله) به مسلمانان دستور داد هرکس از یهود را یافتند بکشند.(المغازی واقدی، ج1، ص191) این گونه دستورها میتوانند ناظر به شرایط ویژه حاکم بر آن روزگار باشد.
5 – الدعا طبرانی، ص347
6 – به نمونه در ماجراهای:
نهی از مسجد گرفتن قبول انبیا(المغنی، ج1، ص720) فروش آن چه برای آن ها حرام شده بود(کتاب الام، ج6، ص194) دروغ بستن بر خدا(مسند ابوداوود، ص215)
حتی بر اساس روایتی که از سوی منابع غیر شیعی تضعیف شده است رسولالله(صلیاللهعلیهوآله) لعن یهود را نوعی صدقه به شمار آورده بود.(کنزل العمال، ج15، ص414 از خطیب و دیلمی؛ تذکره الموضوعات ص16)
7 – مجمع الزوائد، ج6، ص310-311
8 – مسلم، ج8، ص105
ابوموسی اشعری هم از پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) نقل کرده روز قیامت برخی از افراد امت من با گناهان چند برابر کوه مهشور میشوند که خداوند گناهانشان را بر گرده یهودیان و مسیحیان میگذارد.