-
شنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۱۰ ق.ظ
-
۵۹۰

در حرکت امام حسین(علیهالسلام) نقطه شکست وجود ندارد و همه حرکت پیروز است؛ چون آنچه که حضرت میخواست، تحقق پیدا کرد و آن، جلوگیری از هدم اسلام بود. و به همین جهت هم، تمام حرکتهای حضرت معنا دارد.
پایگاه اطلاعرسانی استاد مهدی طائب؛ امام حسین(علیهالسلام) برای حکومت خروج کردند، اما نه برای حکومت در آن زمان؛ چون تحقق حکومت در آن زمان مُحال بود. امام حسین(علیهالسلام) نسبت به امام حسن(علیهالسلام) از حکومت دورتر بودند؛ چون حکومت موجود تحویل امام حسن(علیهالسلام) شد.
امیرالمؤمنین(علیهالسلام) در کوفه حاکم بودند و آن حکومت تحویل امام حسن(علیهالسلام) شد، ولی حکومت موجود، قابل نگهداری نبود و وقتی معاویه حکومت را بهطور مطلق گرفت، بلایی بر جامعه اسلامی وارد و ویروسی به آن تزریق کرد که در حال مرگ افتاده بود؛ عاد الاسلام کیوم أوله.
یوم اول، مکه بود؛ یعنی پیامبر(ص) بود و حضرت علی(علیهالسلام) و خدیجه(س). امام حسین(علیهالسلام) میخواهد این بدن در حال مرگ را احیا و زنده کند که وقتی احیا شد، این ریلِ جامعه را به حکومت جهانی برساند؛ آن چیزی که در زمان خود حضرت رسول(ص) هم اتفاق نیفتاده بود.
«هو الذی أرسل رسولَه بالهُدی و دینِ الحق لِیُظهِرَه علی الدینِ کلِّه»(توبه/33) و این در زمان پیامبر(ص) تحقق پیدا نکرد و قرآن هم دروغ نمیگوید و این، کلام حق است. پیامبر اکرم(ص) هم دنبال این حکومت بودند، اما نه در زمان خودشان.
امام حسین(علیهالسلام) به دنبال شیعهسازی بود
حکومت حقه جعفریه زمانی تشکیل میشود که امامالمسلمین به اندازه ایجاد، ماندن و ادامه، شیعه داشته باشد. حرکت امام حسین(علیهالسلام) به دنبال این شیعهسازی بود و این شیعهسازی در فضای شکست یزید حاصل میشود والا اگر یزید در کار خودش موفق بشود، آن فضا از بین میرود.
این شیعهسازی ناب در فضایی شکل میگیرد که اسلام اهل سنت(یعنی حداقلی) باقی بماند. و لذا از امام حسین(علیهالسلام) در حرکتِ بعد از معاویه چند نوشتار بیشتر نیست. قویترین آنها که مانده، آن چیزی است که بهعنوان وصیت به محمدبنحنفیه یا عبداللهبنعباس گفتند: من برای ایجاد شرارت خروج نکردم؛ بلکه برای امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امت جدم قیام کردم. «... و أسیرَ بسیرة جدی»(بحار الأنوار، ج44، ص329)؛
سیره رسول خدا(ص) این بود که در مکه فردا وحیدا قیام کرد: «إنما أعظکم بواحدة أن تقوموا لله مَثنَی و فُرادی»(سبأ/46). این جملات را امام حسین(علیهالسلام) به کسانی گفت که حضرت را نصیحت کرده و میگفتند: نیرو نداری؛ تنهایی این کار را نکن. حضرت فرمودند: «... و أسیرَ بسیرة جدی و أبی»؛ پدرم امیرالمؤمنین(علیهالسلام) نیرو نداشت، ولی مقاومت کرد.
حرکت حسابشده امام حسین(علیهالسلام)
در حرکت امام حسین(علیهالسلام) نقطه شکست وجود ندارد و همه حرکت پیروز است؛ چون آنچه که حضرت میخواست، تحقق پیدا کرد و آن، جلوگیری از هدم اسلام بود. و به همین جهت هم، تمام حرکتهای حضرت معنا دارد.
قبلا بیان شد که حضرت، اسیر تحرکات پیرامونی خودشان نبودند؛ بلکه حرکتهای پیرامونی خودشان را مدیریت کرده و همراه خودشان میکشاندند. حرکت حضرت از مدینه، چه از لحاظ زمانی و چه از نظر خصوصیات دیگر، حسابشده است. رسانه و بلندگو و تریبون در اختیار حضرت نبود.
آن زمان رسانهها ائمه جمعه بودند(1)، در حالی که هیچ تریبون نماز جمعهای در دست امام حسین(علیهالسلام) نبود؛ همگی در دست یزید بود. پس گسترش حرکت امام حسین(علیهالسلام) در این بین چگونه صورت میگرفت؟ چه اتفاقی افتاد که همه مردم فهمیدند حضرت چه میخواهند؟
مدل حرکت امام حسین(علیهالسلام) بود که به مردم فهماند. اکثرا زمان حرکت امام حسین(علیهالسلام) از مدینه به مکه را 28 رجب اعلام کردهاند. ماههای رجب، شعبان و رمضان موسم عمره است. افضل العمره این سه ماه است و این فضیلت فقط از نظر شیعه نیست؛ بلکه بیش از شیعه، اهل سنت روی آن تأکید دارند.
در ماه مبارک رمضان، شهر مکه در مراسم عمره از مراسم تمتع شلوغتر است؛ به این دلیل که در زمان حج تمتع، حجاج میآیند، اما همینکه آمدند، سریع میروند؛ یعنی وقتی شخصی طواف عمره را انجام داد، نمیماند و به منا میرود؛ اما در عمره رمضانیه جایی ندارند که بروند. وقتی به مکه میآیند، قصد 10 روز میکنند و همه میمانند. لذا جماعت شهر مکه در ایام عمره رمضانیه، به دو میلیون و نیم تا سه میلیون میرسد؛ در حالی که در زمان تمتع، مکه جمعیت دو میلیونی هم ندارد.
امام حسین(علیهالسلام) حرکت خودشان را در ماه رجب شروع کردند و مسیر را خیلی آرامآرام طی میکنند و عجله ندارند. این قافلهها و کاروانها یک نوع رسانه است. حضرت در شلوغترین فصل عمره به مکه آمده و از منبر مسجدالحرام استفاده میکنند. بهمحض اینکه به مردم گفته شد نوه رسول خدا(ص) آمده است، همه چشمها خیره و همه گوشها باز میشود و حضرت شروع به صحبت کردن میکنند.
انتهای پیام/
منبع: جلسه پنجاه و چهارم تاریخ تطبیقی استاد طائب (1395/10/01)
پی نوشت؛
1 - رسانه پیامبر(ص) هم نماز جمعه بود. یوم الجمعه همه جمع میشدند و کلام حضرت را میشنیدند. اگر احیانا حضرت میخواستند مطلبی را در غیر زمان خود بیان کنند، بالای مناره اذان میگفتند و همه میفهمیدند یک امر اضطراری رخ داده و باید جمع شوند.