-
سه شنبه, ۱۱ شهریور ۱۳۹۹، ۱۱:۰۶ ب.ظ
-
۵۱۴
برخلاف این تصور که سازمان شیعه که در دوران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) قوت گرفت، زمان پایه گذاری این سازمان قدرتمند مربوط به دوران امام سجاد(ع) است.
پایگاه اطلاعرسانی استاد مهدی طائب؛ در دوران امام سجاد(علیهالسلام) ایشان درمورد سازمان شیعه چند گونه عمل فرمودند؛
1 - به دستور ایشان عدهای از شیعیان مانند سعید بن جبیر علنی و مخفیانه و بدون هیچ گونه نشانهای که دال بر ارتباط با امام سجاد(علیهالسلام) از آن بروز کند شروع به فعالیت نمودند، لذا سعید بن جبیر که از اعضای عالی سازمان شیعه و از شیعیان ناب امام سجاد(علیهالسلام) محسوب میشد به صورت علنی فعالیت خود را دنبال کرد، ولی ارتباط خود را با امام سجاد(علیهالسلام) مخفی نگه داشت، به همین دلیل او از فقها و علمای عامه هم محسوب میشد که حافظهای عجیب داشت و با نقل فضائل و روایات پیامبر(صلیاللهعلیهوآلهوسلم) حجاج را در مدت خلافت در مدینه فلج کرد.
اما در عین حال کسی از ارتباط وی با امام سجاد(علیهالسلام) کوچکترین اطلاعی نداشت و هیچ کس هم او را از نیروهای آن حضرت قلمداد نمیکرد، زیرا وی تنها تا امام حسین(علیهالسلام) سخن میگفت و در مورد علیبنالحسین(علیهالسلام) هیچ چیزی نمیگفت و به شدت در مورد امام سجاد(علیهالسلام) تقیه را رعایت میکرد؛ از اینرو اهلسنت او را از علمای خود محسوب کرده، از روات بزرگ اهل سنت به شمار میرود و آنان روایات منقول از او را قبول دارند و به دلیل حافظه بسیار قوی در مکه، مدینه و کوفه به نقل روایات مشغول بود.
2 - دومین اقدام آن حضرت(علیهالسلام) در توسعه سازمان شیعه آن بود که به دستور ایشان عدهای نیز از درون سازمان شیعه آرام و بدون سر و صدا فعالیت خود را آغاز کنند و ادامه بدهند که میتوان به ثابت بن دینار و ابوحمزه ثمالی اشاره نمود. آنها و خاندانشان همگی از شاگردان ویژه امام سجاد(علیهالسلام) و امام باقر(علیهالسلام) به شمار میرفتند که در خانواده آنها غیر ثقه یافت نمیشد و ثابت و فرزند او محمد و فرزند محمد همگی ثقه بودند. ابوحمزهای هم که دعای ابوحمزه را از امام(علیهالسلام) شنید و حفظ کرده و آن را مکتوب کرده بود و ترویج میداد(به ویژه در دوران معاویه و یزید) آن هم معارفی در دعای ابوحمزه ثمالی که اگر همین دعا در زمان امام حسن(علیهالسلام) نقل میشد آنها را کفرآمیز میخواندند.
از آنجایی که عبدالملک خودش در محیط مدینه تربیت شده بود بالطبع نمیتوانست با این معارف مبارزه کند. لذا با این معارف و اینگونه شاگردان، امام سجاد(علیهالسلام) مبارزهای در مقابله با جریانی آغاز نمودند که از بیان و نوشتن معارف دینی جلوگیری میکرد و به ترویج معارف الهی و حقایقی پرداختند که تاکنون و در دوران قبل از آن همواره زیر سوال میرفت و یا با آنها مبارزه میشد.
3 - اقدام سوم امام(علیهالسلام) هم تاثیرگذاری بر علمای مدینه و سامان بخشیدن به فضای بود که در دوران عبدالله بن زبیر و به دلیل لشکرکشیهای متعدد وی در فتح مکه، مدینه، کوفه و بصره به وجود آمد و او با ایجاد حاکمیت مستقل برای خود منجر به نوعی بههم ریختگی در حاکمیت مرکزی آن روز در دنیای اسلام شده بود و این مشکلی بود که با به قدرت رسیدن عبدالملک مروان وی تلاش داشت برای سامان دادن به این اوضاع و احوالی که به دست عبدالله بن زبیر به وجود آمده بود گام بردارد که حضرت(علیهالسلام) نیز در همین مسیر کمک نمودند و در ضمن از فرصت به دست آمده برای تاثیرگذاری بر اوضاع استفاده فرمودند.
در این دوران که مصادف با اوایل حکومت عبدالملک مروان و استقرار قدرت بود وی سعی کرد با امام سجاد(علیهالسلام) درگیر نشود، از این جهت فرصتی برای امام(علیهالسلام) به دست آمد تا با تدبیر ایشان سازمان شیعه صورت قوی و مستحکم به خود بگیرد تا در ادامه حیات خود بتواند در دوران امام باقر(علیهالسلام) و امام صادق(علیهالسلام) و در اوج درگیری بنیامیه و بنی عباس ظهور و بروز پیدا کند.(1)
به همین دلیل در همین دوران شیعیان توانمندی مانند ابوحمزه ثمالی و ابوخالد کابلی پرورش یافتند.
البته در پایان این فصل لازم است به جریان چهارمی هم اشاره نماییم که در این ایام و در اوج تلاشهای امام سجاد(علیهالسلام) و در حاکمیت اسلامی ظهور و بروز پیدا کرد و آن جریان حرکتی بنی عباس است که علی رغم اطلاع بنی امیه از آن با آن از طرف ایشان مبارزه هم صورت نمیگرفت که تنها دلیل آن را هم میتوان در این امر دانست که مبدأ بنی امیه و بنی عباس یکی بوده و ظاهراً هم به بنیامیه دستور داده شده بود که به آنها کاری نداشته باشند، زیرا در صورت هر مقابلهای از طرف بنی امیه عمال نفوذی دشمنان اسلام(سازمان یهود) در همان جریان متقابلاً در پیکره حکومت اموی آنها را نیز به هم میریخت.(2)
انتهای پیام/
منبع: کتاب ثاقب جلد 2، نگاهی تحلیلی به تاریخ صدر اسلام، مؤلف حجتالاسلام والمسلمین طائب، تحقیق و نگارش محمدمهدی حامدی، چاپ اول سال 95، انتشارات رشید، صص71-72 و 74-76
پی نوشت؛
1 – برخلاف این تصور که سازمان شیعه که در دوران امام باقر(ع) و امام صادق(ع) قوت گرفت، زمان پایه گذاری این سازمان قدرتمند مربوط به دوران امام سجاد(ع) است.
2 – اصولاً توطئهها در حاکمیتها توسط سازمان یهود یا عوامل داخلی آنان پی ریزی و دنبال میشد.