استاد مهدی طائب

پایگاه نشر آثار استاد مهدی طائب

پرسش از استاد | زهیربن قین

  • ۴۵۴

پایگاه اطلاع‌رسانی استاد مهدی طائب؛ پرسش از استاد: چرا امام حسین(ع) برای جذب فردی همانند زهیربن قین تأکید داشتند؟

 

پاسخ استاد: زهیر بن قین، عثمانی مسلک بود(۱) اما به دلیل کهولت سن حوادث صدر اسلام را به خاطر داشت. او وقتی در مکه متوجه خروج امام(علیه‌السلام) با آن همه زن و بچه گشت مردد و دچار عذاب وجدان شد. اما سعی کرد که خود را از کاروان امام(علیه‌السلام) دور نگه دارد تا با حضرت(علیه‌السلام) مواجه نشود(۲) ولی امام حسین(علیه‌السلام) به قدری کنُد حرکت کردند که او هم مانند بقیه حجاج در بازگشت از مکه به کاروان امام(علیه‌السلام) رسید اما زهیر نه جرات می‌کرد که از کاروان امام(علیه‌السلام) جلو بزند و نه آن که می‌خواست خودش را به قافله امام حسین(علیه‌السلام) نزدیک کند تا آن که در منزلگاه «زَرود» به ناچار محل استقرار او با امام(علیه‌السلام) همراه شد.

حضرت(علیه‌السلام) هنگامی که متوجه خیمه زهیر شدند به دنبال او فرستادند. او در ابتدا نپذیرفت ولی ناگهان صدای همسرش(وَیَلم، دختر عمرو) را شنید که خطاب به او گفت: سبحان الله، پسر دختر پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم) تو را می‌خواند ولی تو به سوی او نمی‌روی؟! چه شود اگر بروی و سخنان وی را بشنوی و بازآیی؟!

گویند زهیر بن بین رفت و چیزی نگذشت که خوشحال آمد و چهره‌اش گشاده بود و به همسرش گفت: تو را طلاق دادم، چون نمی‌خواهم جز بهره نیکو از من به تو برسد. آهنگ همراهی حسین(علیه‌السلام) کرده‌ام تا جانم را فدا نمایم و با جان از او پاسداری کنم.(۳)

در این هنگام که زهیر متحول شده بود همه چیز را رها کرد و به لشکر سیدالشهدا(علیه‌السلام) پیوست و سرانجام هم در کربلا به شهادت و فوز عظمای الهی رسید.

از این لحظه به بعد ما ملاحظه می‌کنیم که با پیوستن زهیر به سپاه امام(علیه‌السلام) و کشته شدن او در عاشورا، بر مردمی که در کوفه او را عثمانی مسلک و معتقد به مظلومیت عثمان می‌شناختند و همگی هم که فکر می‌کردند که عثمان را مظلومانه و با لب تشنه کشته‌اند، چه تاثیری گذاشت؟

منبع: کتاب ثاقب جلد 1، نگاهی تحلیلی به تاریخ صدر اسلام، مؤلف حجت‌الاسلام والمسلمین طائب، تحقیق و نگارش محمدمهدی حامدی، چاپ اول سال 95، انتشارات رشید، صص 94-95

پی نوشت؛

1 انساب الاشراف، ج3، ص378

2 تاریخ طبری، ج5، ص396

3 همان، ج7، ص2984

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی