-
شنبه, ۲۵ مرداد ۱۳۹۹، ۱۰:۱۹ ب.ظ
-
۶۰۱
بر اثر اقدامات بنینضیر، پیامبر اسلام(ص) در صدد برآمد که با آنها بجنگد؛ اما همه پیشنهاد صلح میدادند و میگفتند: با بنینضیر وارد جنگ نشو. سوره حشر در اینجا نازل شد.
پایگاه اطلاعرسانی استاد مهدی طائب؛ ابوسفیان با امید به مکه بازگشت و ستادی برای هماهنگی نیروها جهت تهاجم به مدینه تشکیل داد. اما در مدینه، روحیه شکست ایجاد شده بود؛ و از طرفی یهود، بنینضیر را فعال کرده و دستور داد تا اوضاع را به هم بریزند.
بر اثر اقدامات بنینضیر، پیامبر اسلام(صلیاللهعلیهوآله) در صدد برآمد که با آنها بجنگد؛ اما همه پیشنهاد صلح میدادند و میگفتند: با بنینضیر وارد جنگ نشو. سوره حشر در اینجا نازل شد. جنگ با بنینضیر، برای مدینه خیلی گران تمام شد. بین اهالی شهر اختلاف افتاد. به پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) هم میگفتند: داریم محاصره میشویم؛ اما آن حضرت به آنها توجهی نمیکرد.
آمادگی برای جنگ با بنیقریظه
بعد از شکست بنینضیر، ابوسفیان جنگ را با بنیقریظه، گروه سوم از یهودیان مدینه هماهنگ کرد.(بعد از پیروزی پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) در بدر، بنیقَینُقاع حمله کرد. پس از شکست مسلمانان در احد، بنینضیر وارد عمل شد. این بار هم، مکه با بنیقریظه عملیات را هماهنگ کرد).
ده هزار نیرو با روحیه بالا و پول زیاد در مدینه جمع شدند که هدفشان هم کشتن پیامبر اسلام(صلیاللهعلیهوآله) بود. به پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) خبر دادند که اینها میخواهند حمله کنند. آن حضرت، بزرگان اصحاب را جمع کرد و درباره شیوه دفاع، از آنها مشورت خواست.
گفتند: یا رسولالله! دفعه قبل، تاوان نظر دادنمان را دادیم؛ دیگر نظر نمیدهیم. اگر پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) خواستار تعبد افراد در مورد امور حکومتی میشد، مقصر شکستها را آن حضرت میدانستند. رهبران الهی به مردم میدان میدهند.
البته ممکن است با این میدان دادن، افراد جامعه به زمین بخورند؛ ولی او اوضاع را طوری کنترل میکند که این زمین خوردن، باعث از بین رفتن نشود، بلکه سبب رشد گردد.
سلمان در زمان پیدایش پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) از ساسانیان، و پدر و مادرش هم درباری بودند. سیر حوادث، سلمان را به یک برده تبدیل کرده بود؛ برده یک یهودی در مدینه. بعدها با امر پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) خودش را از صاحبش خرید. سلمان در این جنگ(بنیقریظه) در کنار پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) بود و نظری داد مبنی بر اینکه در ایران وقتی دشمن با نیروی زیاد حمله میکرد و توان مقابله با آن نبود، جنگ را فرسایشی میکردند؛ یعنی کانال میکندند و دشمن را آن طرف کانال نگه میداشتند.
دشمن به قدری آنجا میماند تا غذایش تمام میشد و میرفت. پیامبر اسلام(صلیاللهعلیهوآله) نظر سلمان را تأیید و آن را اجرا نمود. البته مسلّما آن حضرت به این شیوهها آگاهی کامل داشت، ولی چه بسا اگر خودشان این نظر را میدادند، مورد پذیرش واقع نمیشد.
انتهای پیام/
منبع: جلسه بیست و سوم تاریخ تطبیقی استاد مهدی طائب(1394/01/18)