-
سه شنبه, ۱۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۲:۰۷ ق.ظ
-
۴۴۱
پس از رحلت نبی مکرم اسلام(صلیاللهعلیهوآله)، عدهای از مردم مناطق اطراف مدینه در اعتراض به خلافت خلیفه اول، از دادن زکات امتناع ورزیدند و اظهار داشتند که رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) حضرت علی(علیهالسلام) را جانشین معرفی نمودند.
پایگاه اطلاعرسانی استاد مهدی طائب؛ دشمنان اسلام به سرکردگی سازمان یهود، با نفوذ در اسلام و ایجاد اختلاف و تفرقه بین امت اسلام بعد از رحلت رسول مکرم اسلام(صلیاللهعلیهوآله)، خطی انحرافی برای از بین بردن کامل اسلام، ایجاد کرده بودند.
آنها همواره سعی داشتند هدف خود را با برنامه ریزی و زمینه سازی بنی امیه، در زمان یزید به پایان برسانند، ولی در این میان برای مقابله با این جریان، پس از رحلت رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) و با آغاز امامت امیرمومنان علی(علیهالسلام)، آن حضرت هم خط مبارزهای با این جریان آغاز نمودند.
ایشان همواره سعی داشتند با حفظ حاکمیت مرکزی اسلام، از تشتت و نابسامانی در مرکزیت دنیای اسلام جلوگیری نمایند تا بتوانند با مدیریت و تاثیرگذاری بر حاکمیت، مانع هرگونه قیام و جدا شدن سایر بلاد تحت حاکمیت اسلام و ایجاد تفرقه در آن شوند.
بدین ترتیب بتوانند خط حفظ اسلام را تا رسیدن به آن سرمنزل مقصود، یعنی تحقق حاکمیت جهانی اسلام ناب محمدی(صلیاللهعلیهوآله)، استمرار ببخشند و اجازه ندهند دشمنان اسلام به مقاصد شوم خود برسند، زیرا مسلم بود چنانچه حاکمیت مرکزی متزلزل و تبدیل به حکومت ملوک الطوایفی و چندگانگی در حاکمیت و تفرقه در امت اسلام گردد، بالطبع دیگر تأثیرگذاری علی(علیهالسلام) و اهل بیت علیهم السلام نیز در سراسر بلاد اسلامیامکان پذیر نبود.
در نهایت فروپاشی اسلام و محو آن هم که مقصود نهایی دشمنان اسلام به شمار میرفت، رقم میخورد و ائمه علیهم السلام از هیچ تلاشی حتی تا بذل جان برای ممانعت از آن فروگذار نبودند.
برای روشن شدن بیشتر این مطلب، در ادامه، به مواردی از تلاش ائمه علیهم السلام در این باره اشاره میکنیم:
۱_ جنگ رده(۱)
پس از رحلت نبی مکرم اسلام(صلیاللهعلیهوآله)، عدهای از مردم مناطق اطراف مدینه در اعتراض به خلافت خلیفه اول، از دادن زکات امتناع ورزیدند و اظهار داشتند که رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) حضرت علی(علیهالسلام) را جانشین معرفی نمودند و باید خلافت به ایشان برسد و تکیه ابوبکر بر مسند خلافت، خلاف انتصاب پیامبر اکرم(صلیاللهعلیهوآله) است.
چون شما خلاف نظر آن حضرت، ابوبکر را به خلافت انتخاب کردهاید، ما هم حق داریم برای خود خلیفه انتخاب کنیم و از این به بعد از دادن زکات به حاکمیت در مدینه خودداری مینماییم. به همین دلیل هم ابوبکر به بهانه آن که آنها به دلیل پرداخت نکردن زکات مرتد شدهاند، سپاهی تدارک دید و به جنگ با آنها پرداخت و با شکست آنان، به این مسئله خاتمه داد.
در این حادثه، علی رغم آن که آنها منکر اسلام و پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) نبودند و حتی بر مطلب حقی یعنی حق خلافت حضرت امیر مومنان(علیهالسلام) پای میفشردند، باز مشاهده میکنید که آن حضرت نه تنها مانع وقوع این جنگها نمیشوند که با سکوتشان کمک هم میفرمایند.
در حالی که در باطن، چون این خلافت را بر خلاف سفارش رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) میدانند، با آن در تقابل بودند و برای تحقق فرمان رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) و بازگرداندن جریان خلافت به مسیر الهی آن نیز با آنها به نبرد و جنگ هم میپرداختند.
چرا حمایت حضرت امیر(علیهالسلام) از این اقدامات صورت میگیرد؟
زیرا حضرت(علیهالسلام) به این امر واقف بودند که اگر آنها زکات پرداخت نمیکردند، نه تنها زمینه تضعیف حکومت مرکزی را فراهم مینمودند که این خود بدعتی میشد تا بلاد اسلامیدیگر مانند یمن، شام، مکه و مدینه هم از آنها خط گرفته، احتمال ممانعت آنها از پرداخت زکات و به دنبال آن شروع مخالفت آنها با دولت مرکزی اسلام به وجود بیاید که در نهایت نیز زمینهساز سقوط دولت مرکزی را فراهم میکرد.
در این صورت، دیگر فعالیتهای حضرت علی(علیهالسلام) برای مقابله با جریان برانداز دشمنان اسلام، امکان پذیر نبود و ایشان موفق نمیشدند از مدینه برای هدایت و پیشبرد اهدافشان استفاده کرده، بر آنها اثر گذار باشند. در حالی که اگر حاکمیت مرکزی پا برجا بماند، آن حضرت با تاثیرگذاری بر حاکمیت مرکزی، میتوانستند این خط را تا اقصی نقاط بلاد اسلامیپیش ببرند.
انتهای پیام/
منبع: ثاقب جلد 2(حجتالاسلام والمسلمین مهدی طائب)، تحقیق و نگارش محمدمهدی حامدی، چاپ اول 95، انتشارات رشید، صص 11-13
پی نوشت؛
1 – اهل رده: کسانی بودند که پس از رسول خدا مرتد و از دین خارج شدند. علامه امینی در الغدیر، جلد7، ص158 از تاریخ طبری، تاریخ ابن اثیر و... نقل کرده است.