-
شنبه, ۲۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۱:۰۱ ب.ظ
-
۴۷۱
پایگاه اطلاعرسانی استاد مهدی طائب؛ پرسش شما: اقدامات امیرالمؤمنین(ع) در مقابل جریان حاکم چه بود؟
پاسخ: امیرالمؤمنین(ع) در این برهه با همان چهار نفر اولیه که عبارت بودند از سلمان، عمار، ابوذر و مقداد، سازمان شیعه را تشکیل داد. آن حضرت در این برهه زمانی باید به دو اقدام اساسی مبادرت میکرد:
اول، اینکه نباید اجازه دهد که خواسته نهایی جریان حاکم که نابودی کل ساختمان اسلام است، محقق شود. دومین اقدامی که حضرت به آن مبادرت کردند، این بود که از ذهنهای مردم پاک نشوند. حضرت باید در اجتماعات حاضر بشود تا به این وسیله در ذهنها باقی بماند.
اگر حضرت در آن ایام به طور مطلق از مردم و جامعه کنارهگیری میکرد، کسی برای امر حکومت به ایشان مراجعه نمیکرد. بنابراین حضرت در این بیست و پنج سالی که از قله حکومت به دور بود، با شرکت در اجتماعات، حضور خود را در اذهان مردم تثبیت میکرد.
در این مدت، نسل جدیدِ تصمیمگیرنده در جامعه مدینه شکل گرفته است. این نسل جدید باید به توانمندی امیرالمؤمنین(ع) واقف باشند. از طرف دیگر، کسانی که در حکومت قبلیها خراب شدهاند، برای آن حضرت تبلیغ نمیکنند. این افراد کسانی هستند که اگر بتوانند، مذمت ایشان را هم میگویند.
البته اینکه اینها بدی امیرالمؤمنین(ع) را بگویند، به نفع آن حضرت تمام میشود؛ چون همین کار باعث میشود که حضرت در اذهان مردم باقی بمانند.
خیلی وقتها زمانی که دشمن از شخصی بدگویی میکند، باعث میشود که اذهان به سوی آن شخص حرکت کند و بعد از تحقیق، متوجه بشوند که او شخص مثبتی است. چنانچه امام(ره) را هم دشمنان به دنیا معرفی کردند؛ ما ابزاری برای معرفی امام(ره) و انقلاب نداشتیم.
بنابراین اینکه گفته میشود امیرالمؤمنین(ع) در این بیست و پنج سال خانهنشین بود، به این معنا نیست که ایشان در سطح جامعه حضور نداشت؛ بلکه به این معناست که حضرت در رأس قدرت حضور نداشت.
به عنوان مثال، اگر کسی در آن زمان قصد داشت در بین مردم شناخته شود، باید در نماز جمعه شرکت میکرد؛ چون ابزار دیگری برای معرفی اشخاص وجود نداشت. بنابراین امیرالمؤمنین(ع) هم در نماز جمعههای حاکمان بعد از پیامبر(ص) شرکت میکرد. البته در زمان خلیفه اول، حضور امیرالمؤمنین(ع) در کنار حاکمان وقت خیلی زیاد نبود؛ ولی اینگونه هم نبود که اصلا حضور پیدا نکند.
پس علی(ع) در همه آن سالها در سطح اجتماع حضور داشت و سازمان شیعه را که ویژگی اصلی آن، مخفی ماندن بود، به وجود آورد.
انتهای پیام/
منبع: جلسه چهل و سوم تاریخ تطبیقی(1394/12/12)