-
جمعه, ۶ تیر ۱۳۹۹، ۰۵:۴۶ ب.ظ
-
۵۱۳
پایگاه اطلاعرسانی استاد مهدی طائب؛ پرسش شما: آیا امیرمؤمنان(ع) برای رساندن پیامهای خود از ظرفیت ائمه جمعه بهره میبردند؟
پاسخ استاد: امیرالمؤمنین(ع) باید برای رساندن بیانات و پیامهای خودش به مناطق مختلف، افرادی را تعیین میکرد و آنها هم میرفتند و از طرف آن حضرت برای مردم خطبه میخواندند. امیرالمؤمنین(ع) باید این اشخاص را از میان کسانی انتخاب کند که معارف خود را از ایشان گرفتهاند و تحت تربیت و تعلیم حضرت بودهاند؛ اما اکثریت کسانی که با امیرالمؤمنین(ع) همکاری میکردند، معارف خود را از حضرت اخذ نکرده بودند.
شهر کوفه در زمان خلیفه دوم به وجود آمد. حوزه علمیه کوفه که مفسر قرآن تربیت میکرد، در زمان عمر شکل گرفت و این حوزهها تحت امر خلیفه دوم بود. ابن ملجم از کسانی بود که به حکم عمر برای تفسیر قرآن به مصر فرستاده شد.
بنابراین حوزه علمیه کوفه در آن زمان تحت تربیت و اِشراف خلفا بود و تفسیر قرآنی که ارائه میدادند، مطابق با نظر ابوبکر و عمر و عثمان بود. امیرالمؤمنین(ع) باید از همین تربیتشدههای مکتب خلفای قبلی برای خطبه جمعه مناطق مختلف استفاده کند؛ چراکه دست حضرت بعد از به شهادت رسیدن افرادی مانند عمار، مالک اشتر و هاشم مِرقال خالی شده بود.
شما برای فهم مسائل آن زمان باید مسئله حکمیت و حواشی مربوط به آن را در ذهنتان مجسم کنید. حکمیت عمل به این آیه بود «وَإن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا فَإن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَى الْأُخْرَى فَقَاتِلُوا الَّتِی تَبْغِی حَتَّى تَفِیءَ إِلَى أمْرِ اللهِ فَإِن فَاءَتْ فَأصْلِحُوا بَیْنَهُمَا بِالْعَدْلِ وَأقْسِطُوا إنَّ اللهَ یُحِبُّ الْمُقْسِطِینَ.»(1)
پذیرش حکمیت، صرف نظر از نتیجه آن به این معنا بود که افرادی از سپاه امیرالمؤمنین(ع) که آن را پذیرفتند، ایشان را معصوم نمیدانستند؛ چون حکمیت به این معنا بود که دو طرف بیایند و ببینند کدام یک حق و کدام یک باغی است.
کسانی که در لشگر امیرالمؤمنین(ع) حکمیت را پذیرفتند، ایشان را حق نمیدانستند، و الا آن مسئله را نمیپذیرفتند. پذیرش حکمیت به معنای این است که آنها امیرالمؤمنین(ع) را در کنار معاویه قرار دادند. اگر کسی معتقد باشد که «عَلِی مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِی، یدورُ حَیثُما دارَ»(2) هرگز حکمیت را به امیرالمؤمنین(ع) تحمیل نمیکند.
از طرف دیگر، این کسانی که حکمیت را به حضرت تحمیل میکنند، همان مفسیرین قرآن هستند؛ یعنی همان کسانی که حضرت باید آنها را برای خطبه نماز جمعه و سخنرانی به نقاط مختلف بفرستد.
لذا میتوان گفت که بعد از جنگ نهروان، دیگر حکومتی برای امیرالمؤمنین(ع) باقی نمانده است. به این مسئله دقت کنید که اگر خطبای نماز جمعه با امیرالمؤمنین(ع) همراه بودند، زمانی که حضرت به شهادت رسید، روز جمعه در مدینه غوغایی به پا میشد؛ در حالی که حضرت مخفیانه دفن شد و هیچ کس از امام حسن(ع) سؤال نکرد که امیرالمؤمنین(ع) را در کدام نقطه دفن کردید.
منبع: جلسه چهل و پنجم تاریخ تطبیقی استاد مهدی طائب(1395/02/08)
پی نوشت؛
1. حجرات/9.
2. شرح نهج البلاغه، ج2، ص297.