استاد مهدی طائب

پایگاه نشر آثار استاد مهدی طائب

برشی از یک کتاب | صنعتی شیطانی به نام هالیوود

  • ۴۲۶

در سال‌های آغازین قرن بیستم گروهی فیلمساز که برای تهیه فیلم به لس‌آنجلس رفته بودند، در شمال آن به دهکده کوچکی به نام هالیوود برخوردند که تمامی ویژگی‌های یک مکان مناسب را برای تولید فیلم اعم از آفتاب، آب و هوای معتدل و مناظر مختلف و جذاب را در برداشت.

 

پایگاه اطلاع‌رسانی استاد مهدی طائب؛ در این دوره(قرن بیستم) به ویژه در بُعد فرهنگی تلاش‌هایی جدی سازماندهی شد تا کشورهای جهان الگوی فراماسونی زندگی آمریکایی را به عنوان الگوی برتر پذیرفته و هماهنگ با سیاست‌های آمریکا در درون کشور خویش عمل کنند.

مهم‌ترین این اقدامات که مجرای ورود تمدن غرب به زوایای زندگی انسان قرن بیستم می‌شد شکل گیری و گسترش رسانه‌ها به ویژه صنعت هالیوود است. پس از آن‌که در ادامه چاپ، روزنامه‌ها عرصه سیاست را به تسخیر روزانه خود درآورده و مجلات هماهنگ با آنان تلاش می‌کردند تا انسان مدرن را شیفته تمدن غرب نگه دارند، با اختراع فیلم اندک اندک صنعتی به نام سینما شکل گرفت.

در حالی که راه های گوناگونی برای درآمد و تامین هزینه‌های نمایش فیلم وجود داشت، سرانجام و در نظام سرمایه‌داری آن روز غرب، الگوی نمایش عمومی فیلم در سالن و فروش بلیط توانست الگوی غالب این صنعت شود. اگرچه به نظر می‌رسد این الگو در دوران معاصر دیگر توان جبران هزینه‌های تولید فیلم را نداشته و باید به الگوهای دیگری چون فروش بین الملل، نمایش خانگی و یا حتی حمایت هدفمند دولتی فکر کرد، اما در آن دوره توانست صنعت سینما را به یکی از مهم‌ترین صنایع غرب تبدیل کند.

در حالی که نخستین شهرک‌های سینمایی در کشورهایی مانند چین، ایتالیا، آلمان و فرانسه ساخته شدند، اما به سرعت یهودیان آمریکا که پیشتر در حرفه‌هایی چون شبکه گسترده تجارت مشروبات الکلی، عتیقه‌جات، مواد مخدر، قمار و بانکداری وارد شده و ایجاد انحصار کرده بودند، سرمایه‌های کشورهای دیگر را در این زمینه نیز غارت کرده و با پرداخت بیشتر، بهترین کارگردانان آلمان، بهترین هنرپیشه‌های اتریش و اسکاندیناوی، بهترین دکورسازان ایتالیایی، بهترین آهنگسازان فرانسوی و خلاصه هر آنچه را که برای قبضه این صنعت لازم بود به تملک خود درآوردند.

این روال همچنان در دوره معاصر ادامه دارد و در عین حال تلاش شده تا در هر زمینه یهودیان وابسته به صهیونیسم را در استخدام خود درآورده و در جهان مطرح سازند. امروزه بیشترین استودیوهای فیلمسازی مشهور از آن یهودیان است و مشهورترین کارگردانان، تهیه‌کنندگان و هنرپیشه‌ها یهودی‌اند.

در آمریکا نخستین استودیوهای فیلم سازی ابتدا در نیویورک، یهودی‌ترین شهر آمریکا متمرکز شد. میزان حضور یهودیان در اقتصاد و سیاست این پایتخت واقعی آمریکا به اندازه‌ای است که در میان آمریکاییان این شهر به «jew york» به معنای شهر یهودیان معروف است.

دستمزدهای سنگین توماس ادیسون که امتیاز فرآیند ساخت فیلم را از آن خود کرده بود، فیلمسازان را ناچار کرد که در پی کشف نقاط دیگر برآیند تا بتوانند بساط خود را به خارج از نیویورک و دور از سلطه ادیسون منتقل کنند.

سرانجام در سال‌های آغازین قرن بیستم گروهی فیلمساز که برای تهیه فیلم به لس‌آنجلس رفته بودند، در شمال آن به دهکده کوچکی به نام هالیوود برخوردند که تمامی ویژگی‌های یک مکان مناسب را برای تولید فیلم اعم از آفتاب، آب و هوای معتدل و مناظر مختلف و جذاب را در برداشت.

با هجوم فیلمسازان به این منطقه، یهودیان نیز به سرعت سلطه خود را بر آن تثبیت کردند و در سال ۱۹۰۳ «جامعه هالیوود» را با اهدافی صهیونیستی به ثبت رساندند. در این جریان ظاهراً تنها یک فیلم به نام «تولد یک ملت» از چنگال صهیونیسم خارج ماند و پس از آن به جرات می‌توان ادعا کرد که هیچ فیلمی تاکنون خارج از کادر مطامع و نقشه‌های صهیونیستی در هالیوود ساخته نشده است.

از آن پس بود که ارتباطی مستحکم و باورنکردنی میان سیاست‌های استعماری و شیطانی آمریکا و جریان تولید فیلم در هالیوود برقرار شد. در هالیوود بخشی از فیلم‌ها به ترویج زندگی آمریکایی و معرفی آمریکا و غرب به عنوان کعبه آمال ملل جهان اختصاص داده شد و بخشی دیگر نیز به توجیه جنایت‌های تاریخی آمریکا به ویژه در مورد سرخ پوستان و سیاه پوستان پرداخت.

این دو اقلیت مظلوم در تاریخ آمریکا به لطف هالیوود دارای چنان تصویری در جهان شدند که تا مدت‌ها ضرب‌المثل مردم جهان برای وحشی‌گری بودند. زنان نیز از تعرض سینمایی هالیوود در امان نماندند و با سیاست سست ساختن بنیان‌های خانواده و با ورود جدی سکس و هرزنگاری به این سینما که نخستین بار از سوی سیسیل. بی. دمیل کارگردان مشهور یهودی توسعه یافت، ابزاری برای شهوترانی انسان‌ها تبدیل شدند.

جالب این است که با فتح لانه جاسوسی آمریکا در پی وقوع انقلاب اسلامی در ایران و با آزاد کردن سیاهپوستان و زنان دستگیر شده در سفارت آمریکا در ایران به فرمان امام خمینی(رحمة الله) از بیم نفوذ انقلاب اسلامی به درون اقلیت‌های موجود در آمریکا، سیاست هالیوود نیز در خصوص این اقلیت‌ها تغییر یافت و از آن پس سرخپوستان مردمی با فرهنگ و آرام معرفی شدند که هیچگاه به دنبال جنگ و جنجال آفرینی نبودند و زنان و سیاهپوستان و در بسیاری موارد زنان سیاه پوست، قهرمانان اصلی فیلم‌های هالیوود شدند که در راه حفظ ایالت متحده آمریکا حاضر به هرگونه جانبازی هستند.

به نظر می‌رسد در دوره معاصر و در عرصه سیاست نیز روی کار آمدن اوباما به عنوان نخستین رئیس جمهور سیاهپوست در همین راستا صورت گرفته باشد.

ادامه دارد...

منبع: تاریخ تمدن و ملک مهدوی(دکتر محمد هادی همایون)، چاپ دوم، سال 91، انتشارات دانشگاه امام صادق(ع) صص 564 - 567

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی