-
چهارشنبه, ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹، ۰۹:۳۱ ب.ظ
-
۶۲۲
هر چند آن حضرت ربع قرن اول پس از وفات پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) در موضع قدرت نبودند، سختگیری ایشان بر یهودیان تازه مسلمان در این دوران باعث شد که آنان در زمان خلافت حضرت، از عربستان به شام نزد معاویه، سرسختترین دشمن امام علی(علیهالسلام) فرار کنند.
پایگاه اطلاعرسانی استاد مهدی طائب؛ یهود برای اینکه هم رسول الله(صلیاللهعلیهوآله) و هم امیرالمومنین(علیهالسلام) را بدنام کند، ماجرای کشتار بنی قریظه به فرمان پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) و انجام آن توسط حضرت علی(علیهالسلام) را مطرح میکرد.(1)
یهودیان مسلمان نما که از نفوذ بر رسول الله(صلیاللهعلیهوآله) و منحرف ساختن ایشان ناامید شدند، شخصیت جانشین حقیقیاش را نشانه گرفتند تا او را از صحنه سیاست دور نگه دارند. عدهای از آنان پس از وفات پیامبر ابراز خوشحالی کردند و گفتند: وصی او کیست تا ما از او سوال کنیم و مسائلی را به او القا کنیم و ببینیم آیا از عهده آن بر میآید یا خیر؟
یکی از صحابه که از او سوال شده بود، از پاسخ سوالات آنان عاجز شد؛ ولی امام علی(علیهالسلام) به سوالات آنان پاسخ داد. بنابراین تشخیص اولیه این بود: سوء استفاده از این صحابی و تخریب شخصیت امام علی(علیهالسلام).
امام علی(علیهالسلام) در تمام جنگهای علیه یهود، موثرترین فرد برای پیروزی بود و شکست نهایی یهود در خیبر مدیون ایشان است. برای اینکه امام علی(علیهالسلام) همسان یهودیان قرار گیرد روایتی را در مورد آن حضرت جعل میکردند.
ابن سعد با سند خود از جابربن عبدالله انصاری روایت میکند که گفت «کعب الاحبار میگفت: آخرین چیزی که رسول خدا(صلیاللهعلیهوآله) به آن تکلم فرمود چه بود؟ یکی از صحابی گفت: از علی علیهالسلام بپرس، پس از او سوال کرد و علی(علیهالسلام) گفت او را به سینهام تکیه داده بودم و سرش را به شانهام نهاده بود که فرمود: «نماز، نماز!» کعب گفت آفرین. عهد و وصیت پیامبران این چنین است و به آن مأمور شدهاند و بر آن مبعوث میگردند.»(2)
هدف از نقل این روایت، تغییر ذهنیت عمومی در مورد جانشینی پیامبر و برتری کعب در برابر امام(علیهالسلام) است؛ چون کعب به امام علی(علیهالسلام) به سبب پاسخ درست آفرین میگوید و نسبت استاد و شاگردی مطرح است!
عبدالله بن سلام یهودی نیز آیاتی را که در مورد امام علی(علیهالسلام) نازل شده بود به خود منتسب میکرد. از قول عبدالله بن عطاء نقل شده است که به امام باقر(علیهالسلام) عرض کردم: این پسر عبدالله بن سلام چنین میپندارد که آیه «قُلْ کَفَىٰ بِاللَّهِ شَهِیدًا بَیْنِی وَبَیْنَکُمْ وَمَنْ عِنْدَهُ عِلْمُ الْکِتَابِ»(3) در مورد پدر اوست. حضرت باقر(علیهالسلام) فرمودند «دروغ میگوید، بلکه منظور علی بن ابیطالب(علیهالسلام) است.»(4)
پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) دشمنی یهود با امام علی(علیهالسلام) را یادآور شدند. حضرت زمانی که منزلت علی(علیهالسلام) را نسبت به خودش مثل هارون به موسی عنوان میکردند، به تفرقه بنی اسرائیل در حضور هارون نیز اشاره فرمودهاند. روایتی از آن حضرت در دست است که میفرمایند «کسانی که کینه امام علی(علیهالسلام) را داشته باشند، یهودی میمیرند». «من لقی الله عزوجل و فی قلبه بغض علی ابن ابیطالب لقی الله و هو یهودی»(5)
مهمترین گروهی که به دشنام و تخریب شخصیت حضرت علی(علیهالسلام) میپرداختند، قصه گویان بودند که از یهودیان الگو میگرفتند. کعب از مشهورترین قصه گویان بود که در مسجد مینشست، قرآن میخواند و آن را با تورات تفسیر میکرد!
به لحاظ برخی احتیاطهای سیاسی، مطالب بسیاری در رابطه با نحوه حکومت امام علی(علیهالسلام) در تاریخ گم شده است. اما منابع موجود نشان میدهد امام علی(علیهالسلام) سدی محکم در برابر این گروه بودند و توطئههای آنها را افشا میکردند.
هر چند آن حضرت ربع قرن اول پس از وفات پیامبر(صلیاللهعلیهوآله) در موضع قدرت نبودند، سختگیری ایشان بر یهودیان تازه مسلمان در این دوران باعث شد که آنان در زمان خلافت حضرت، از عربستان به شام نزد معاویه، سرسختترین دشمن امام علی(علیهالسلام) فرار کنند و با مشروع جلوه دادن حکومت معاویه علیه امام فعالیت کنند.
انتهای پیام/
منبع: دشمن شدید، دفتر دوم(حجتالاسلام والمسلمین مهدی طائب)، انتشارات شهید کاظمی، نوبت چاپ اول، بهار 98، صص86-88
پی نوشت؛
1 - برای مطالعه بیشتر در این زمینه ر.ک: ترکی بن فهد، مجله الجمعیه التاریخیه السعودیه، سال سوم، شماره 5.
2 - ابن سعد، طبقات الکبری، جلد ۲، صفحه ۲۶
3 - سوره رعد، آیه ۴۳
4 - سیوطی الدرالمنثور، جلد ۶، صفحه ۶۹
5 - ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، جلد ۶، صفحه ۲۱۵