استاد مهدی طائب

پایگاه نشر آثار استاد مهدی طائب

گزارش | امور حفاظتی در تهاجم زیستی

  • ۴۷۵

در تهاجم زیستی کسی که نیتش دفاع باشد، شهید محسوب می‌شود و کسی که نیتش پول جمع کردن باشد، شهید محسوب نمی‌شود ولو به ظاهر شهید شده باشد.

 

پایگاه اطلاع‌رسانی استاد مهدی طائب؛ حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی طائب، استاد درس خارج حوزه علمیه قم در جلسه نهم درس خارج دفاع بیولوژیک که روز سه شنبه(99/02/09) به صورت مجازی برگزار شد، به بررسی حکم فوت شدگان هجوم بیولوژیکی از نظر اسلام پرداخت و بیان داشت: ما هجوم زیستی را همچون هجوم به خط مقدم و عملیات متعارف گرفتیم.

وی افزود: در عملیات متعارف چند مدل هجوم وجود دارد؛ 1. خط مقدم، کسی که سلاح در دست گرفته و در مقابل دشمن ایستاده است. در آن منطقه کسی که به قتل می‌رسد شهید محسوب می‌شود. این حکمِ شهادت ظاهری است، چون نیت فرد پنهان می‌ماند. ما ظاهراً حکم به شهادت می‌کنیم و احکام شهید بر او جاری است یعنی 1. شهید محسوب می‌شود؛ 2. اگر در منطقه به شهادت برسد با همان لباس دفن می‌شود یعنی کفن شهید لباس شهید است.

حجت‌الاسلام والمسلمین طائب گفت: امروز به دلیل ساخت ابزارهای پیشرفته، جنگ منحصر به خاکریز و خط مقدم نمی‌شود. با موشک هدف زده می‌شود یعنی میدان نبرد توسعه پیدا کرده است. کسانی که با هجوم دشمن کشته می‌شوند، مقتول در زمان جنگ هستند. امام به همه آن‌ها شهید می‌گفت؛ زیرا این افراد خط مقدم را قبول داشتند و پشتیبان آن به حساب می‌آمدند و به همین دلیل دشمن آن‌ها را می‌زد.

وی ادامه داد: در تهاجم زیستی خط مقدم وجود ندارد. گستره خط مقدم همه کشور اسلامی است. دشمن می‌خواهد به آحاد مردم لطمه بزند یعنی همان‌طور که در هجوم عربستان، هیچ فرقی بین بچه در بیمارستان و مبارزین خط مقدم نیست، آحاد مردم ایران هم در نظر آمریکایی‌ها دشمن هستند. دلیل این ادعا حرف وزیر دفاع آمریکا در زمان جنگ بود.

تحلیلگر مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: کاسپار واینبرگر در توضیح ارتباط جنگ ایران و عراق، به آمریکا گفته بود که ریشه ایرانیان را باید سوزاند. ایرانیان برای ما خطرناک هستند. الان 41 سال است که مردم پای حرف امام ایستاده‌اند. بنابراین هجوم دشمن به ملت ماست ولی طبقه طبقه عمل می‌کند. اگر دستشان برسد رهبر را می‌زنند، اگر دستشان برسد وزیر و وکیل و فرماندهان نظامی را می‌زنند.

وی تأکید کرد: البته در نبرد مستقیم از نقطه‌ای شروع می‌کنند ولی چون ما اطلاعاتی نداریم نمی‌توانیم قطعاً بگوییم که هدف اصلی آن‌ها رهبری بوده است. به دلیل نوع هجوم می‌توان چنین برداشت کرد که هجوم آن‌ها همه‌گیر بوده و گستره هجوم او همه مردم هستند. پس در تهاجم زیستی کسی که نیتش دفاع باشد، شهید محسوب می‌شود و کسی که نیتش پول جمع کردن باشد، شهید محسوب نمی‌شود ولو به ظاهر شهید شده باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین طائب ادامه داد: کسانی که مبتلا به بیماری می‌شوند هم مثل کشته‌شدگان جنگ شهید محسوب می‌شوند چون پشتیبان نیروها هستند. بحث اخروی با خداست، منتها در دفاع، خط مقدم وجود دارد که سربازان آن پزشکان و پرستاران و بسیج گندزدایی‌ است. آن‌ها سربازان خط مقدم دفاع‌اند؛ بنابراین آن‌ها محکوم به شهادت هستند و در راه خدا حرکت کردند.

وی مسئله دوم را رعایت امور حفاظتی دانست و بیان داشت: این امر، ریزپرداز عملیات می‌شود. خداوند می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا خُذُوا حِذْرَکُمْ فَانْفِرُوا ثُباتٍ أَوِ انْفِرُوا جَمیعا؛ اى اهل ایمان، [در برابر دشمنْ مهیا و آماده باشید و] سلاح‏ها و ساز و برگ جنگى خود را برگیرید، پس گروه گروه یا دسته‏جمعى [به سوى جنگ با دشمن‏] کوچ کنید.» مؤمنین در برابر دشمن حرکت کنید. «حِذر» هر آن چیزی است که ما را در برابر دشمن توانمند می‌کند و موجب می‌شود که دشمن عقب‌نشینی کند یا پیروز نشود. در این روزگار، حذر در برابر تهاجم زیستی وجود دارد و باید آن را کاملاً رعایت کنیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم اذعان کرد: از این صحبت به این نتیجه می‌رسیم که رعایت دستورات بهداشتی که متخصصین و دلسوزان کشور توصیه می‌کنند، بر همگان واجب است. در جنگ‌های گذشته پوشیدن زره واجب بود. در نبرد فی سبیل الله دو راه پیش روست: پیروزی یا شهادت. هر دو آن‌ها نتیجه‌ای خوب و همسان همدیگرند. درست است که شهادتْ یکی از خواسته‌هاست اما نه پیروزی و نه شهادت باعث نمی‌شود که پیامبر لوازم دفاع را رعایت نکند. ایشان در نبرد احد دو زره پوشید.

وی ادامه داد: شمشیر حذر است، وقتی شمشیر در دست کسی باشد کسی جرأت نمی‌کند او را بکشد. اگر درگیری بالا بگیرد، پوشیدن لباس ضد گلوله واجب است، نه اینکه امر خوب و مطلوبی باشد. نباید گفت ما عاشق شهادت هستیم این حرف‌ها چیست. وقتی پیامبر اکرم زره می‌پوشند یعنی پوشیدن زره واجب است. وقتی امیرالمؤمنین زره می‌پوشند یعنی پوشیدن زره واجب است.

حجت‌الاسلام والمسلمین طائب گفت: امروز در برابر این ویروس، خاکریزِ اول ماسک است. آنجایی که احتمال عقلایی برای سرایت و ابتلا هست، زدن ماسک عین زرهی است که در برابر شمشیر به تن می‌کردند و عین خاکریزی که در مقابل دشمن می‌زدند و مثل سنگری که می‌ساختند یا ماسکی که در جنگ در حمله شیمیایی به صورت می‌گذاشتند. کسی که ماسک دارد و در حمله شیمیایی ماسک نزد، شهید محسوب نمی‌شود، چون واجب بود ماسک را بزند.

وی افزود: رهبری می‌گفت: دستور العملی که عوامل ستاد کرونا تذکر داده‌اند باید رعایت شود یعنی این مسائل مبنای دفاعی دارد و این ویروس برای قتل آمده، لذا ماسک لازم است. بنده، حکم را عرض می‌کنم. ممکن است در بعضی از جاها محلولی استفاده و فضا استریل شود. در آن مکان استفاده از ماسک واجب نیست.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: جایی که ویروس وجود دارد و مانعی هم وجود ندارد در آنجا استفاده از ماسک مثل استفاده از ابزار دفاعی واجب است. اگر کسی پول نداشته باشد تا ابزار دفاعی تهیه کند، بر کسانی که توانایی مالی دارند واجب است که پول دهند و ابزار دفاعی را در اختیار دیگران قرار دهند. این به غیر از حالت عادی است. در حالت عادی، بر کسانی که توانایی خرید ماسک دارند واجب است به کسی که پول ندارد ماسک بخرد، ماسک دهند. این مسئله از باب دفاع نیست از باب انقاذ جان مؤمن است، اما الان حکم دفاع دربرابر دشمن است.

انتهای پیام/

نظرات: (۰) هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی