-
دوشنبه, ۱۸ فروردين ۱۳۹۹، ۱۲:۰۰ ق.ظ
-
۵۹۵
مسئله اصلی و اساسی کتاب دشمن شدید 2 اثبات نقش یهود در نفوذ به سازمان حکومتی پس از پیامبر اکرم(ص) با هدف تاثیر گذاری و به انحراف کشاندن اسلام اصیل از صراط مستقیم آن است.
پایگاه اطلاعرسانی استاد مهدی طائب؛ دکتر سیدمحمدمهدی حسینپور، مسئول پژوهشگاه تاریخ مؤسسه راهبردی بعثت و دارای تحصیلات عالیه حوزوی و مدرک دکترای تخصصی مذاهب کلامیاز دانشگاه میباشد. ایشان با همکاری حجتالاسلام مجتبی رضایی آدریانی کار تحقیق و تألیف کتاب «دشمن شدید 2» را با الهام از دروس تاریخ تطبیقی استاد مهدی طائب مدتی قبل به سرانجام رسانیده است. به همین مناسبت، خبرنگار ما گفتوگویی با دکتر حسینپور انجام داده است که در ذیل تقدیم میشود:
لطفا در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید و توضیحاتی در مورد شرح حال علمیخود بیان بفرمایید؟
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطیبین الطاهرین
این جانب سیدمحمدمهدی حسین پور مسئول پژوهشگاه تاریخ موسسه راهبردی بعثت هستم. بنده بعد از ورود به حوزه علمیه قم پس از گذراندن همه سطوح حوزه همزمان دکترای تخصصی مذاهب کلامیرا نیز از دانشگاه اخذ کردم.
از سال 1396 در این موسسه به تالیف این کتاب با همکاری استاد معظم حجه الاسلام مجتبی رضایی آدریانی همت گماردیم و اکنون در حال تدوین و تالیف جلدهای بعدی این پروژه عظیم و راهبردی تاریخی هستیم و امید است که به فضل الهی و مدد اهل بیت عصمت و طهارت بتوانیم آنرا به سرانجام مطلوب برسانیم.
مسئله اساسی کتاب دشمن شدید 2 در چه مورد است؟ اگر بخواهید یافتههای علمیو پژوهشی این کتاب را در یک جمله بیان کنید، آن جمله چیست؟
مسئله اصلی و اساسی کتاب دشمن شدید 2 اثبات نقش یهود در نفوذ به سازمان حکومتی پس از پیامبر اکرم(ص) با هدف تاثیر گذاری و به انحراف کشاندن اسلام اصیل از صراط مستقیم آن است. بنابر این اگر بخواهیم یافتههای علمیو پژوهشی این کتاب را در یک جمله خلاصه کنیم باید گفت: یهود نقش بسزا و عجیبی در حوادث بعد از شهادت رسول خدا(ص) داشته ولی به صورت کاملا مرموز و موذیانه ای دست به این کار زده تا آنجا که بسیاری از مورخان و راویان از این نفوذ غفلت کرده اند با این حال ما در این کتاب در یک اقدام کاملا مبتکرانه و جدید این مهم را به اثبات رسانده ایم.
ابعاد مختلف عملکرد یهود بعد از رحلت رسول اکرم صلی الله و علیه و اله و سلم را بیان بفرمایید.
یهود از همان دوران حیات رسول خدا(ص) شروع به برنامه ریزی و عملی کردن اهداف شوم خویش داشت که به این مطلب در کتاب دشمن شدید 1 به طور مفصل پرداخته شده است. اما پس از شهادت آن حضرت، یهود از جبهههای مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی وارد عمل شده و با نفوذ به هسته اصلی جریان حاکم اقدامات خود را عملی ساخت.
از مهمترین اقدامات فرهنگی آنان میتوان به موارد ذیل اشاره کرد: 1-جعل حدیث در جهت منافع یهود با اقداماتی همچون: تلاش برای برتری بخشی به آئین یهود، قرار دادن جایگاه برتر حضرت موسی نسبت به پیامبر(ص)، برتری بخشی تورات، برتری جایگاه بیت المقدس، سوق دادن مسلمین به گزارشهای یهودی به جای احادیث نبوی؛ 2- تلاش برای آبرو بخشی به یهودیان 3- تحریف احادیث ناظر به خباثت یهود 4- تلاش در راه بدنام کردن رسول خدا(ص) و امیرمومنان(ع) 5- تلاش در راه استحاله اعتقادی مسلمانان با منع حدیث و رواج اسرائیلیات و رونق قصه خوانی 6- نقوذ عقیدتی در مسلمانان با رواج اصول کلامینادرست 7-تلاش در راه دنیازدگی و تجمل گرایی با کشاندن مسلمانان به زنبارگی و ثروت اندوزی 8- نفوذ دادن افراد یهودی الاصل در ارکان حکومت مانند کعب الاحبار، زید بن ثابت، عبدالله بن سلام و ...9- ناکارآمد جلوه دادن اسلام 10- تقدس دادن به جریان باطل با دادن القاب و...
همچنین از مهمترین اقدامات سیاسی آنان میتوان به موارد ذیل اشاره کرد: 1- همکاری با جریان حاکم، در راه غصب خلافت 2- استخدام بازوهای حکومتی از امویان یهودی و رساندن حکومت به آنان 3- نفوذ مهرههای یهودی در هسته سیاستگذاری 4-سرکوب جبهه حق و منزوی کردن آن 5- تلاش برای انتقال مرکز حکومت به شام و نیز تنشزایی در میان مسلمانان
در عرصه اجتماعی نیز یهود دست به اقدامات ذیل زد: 1- تلاش برای جامعه پذیری یهودیان 2- تلاش در راه انزوای جبهه حق 3-اخراج یهودیان به سرزمین دلخواهشان یعنی شام 4- تفرقه افکنی 5- نسب سازی 6- نجات یهودیان در بند 7- کاهش جمعیت جریان حق.
اما در جبهه اقتصادی نیز یهودیان با چپاول اموال و ثروت اندوزی همیشگی خویش و نیز با محاصره اقتصادی جبهه حق عملا به دنبال فلج کردن جریان حق افتاد.
در مقابل جبهه حق نیز بیکار ننشسته و با جدیت در پی رسوا نمودن این قوم خائن بوده است چنانکه از همان دوران رسول خدا(ص)، آنحضرت در موارد متعدد و در مواضع گوناگون و منحصر به فردی مسلمانان را از نیرنگ این قوم خیانت کار آگاهی بخشیده و بعد از ایشان نیز جبهه حق به رهبری امیرمؤمنان علی(ع) و با یاری اهل بیت آن حضرت و یاران و صحابه وفادار ایشان سعی در مقابله با جریان باطل و قوم یهود داشته و در این راه به موفقیتهای چشمگیری نیز نائل آمده اند.
نقش نیروهای داخلی که همان منافقان هستند را در این مورد چه میدانید؟
بی شک یهود به تنهایی قادر به انجام نقشههای شوم خویش علیه اسلام نبود بنابر این آنان با استفاده ابزاری از مشرکینی که به ظاهر مسلمان شده بودند و نیز یهودیان به ظاهر مسلمان شده توانستند بسیاری از نقشههای شوم خویش را عملی کنند. این مطلب به قدری مهم بوده که ابن عباس به عنوان یکی از مهرههای جریان حق به کرات پرده از این ارتباط شوم برداشته و با صراحت به رابطه عمیق میان یهود و منافقان اشاره کرده است.
با توجه به رویکرد تاریخی این کتاب، ایا در این مورد کتابهای مشابه دیگری هم کار شده است؟ نقطه مزیت و تفاوت این کتاب با سایر کتابهای مرتبط با این حیطه چیست؟
به جرات میتوان گفت در این زمینه کار مشابهی وجود ندارد. بیشتر نویسندگان و محققان ما به بررسی نفوذ یهود و اقدامات مخرب آنان در دورانهای معاصر یا متاخر پرداخته و از بررسی دوران صدر اسلام غفلت نموده یا به اختصار از آن گذشته اند. بنده با تتبع وسیعی که در این زمینه داشته ام هیچ نمونه کاری از این قبیل به زبانهای مختلف از جمله فارسی، عربی و انگلیسی نیافتم. بنابر این میتوان گفت این کتاب در نوبه خود منحصر به فرد است و میطلبد جویندگان حقیقت با تامل بیشتری این دوران را رصد کرده و در این زمینه تحقیق و تفحص بیشتری انجام دهند.
البته این نوع رویکرد و دیدگاه نسبت به یهود صدر اسلام و نفوذ آنها به اسلام و دستگاه حکومتی بعد از پیامبر اکرم(ص) نیز در نوع خود منحصر به فرد است و به نظر میرسد اولین شخصی که این مهم را بیان کرده و پیرامون آن به بحث نشسته استاد معظم حجة الاسلام مهدی طائب بوده و در حقیقت جرقه اصلی این نوع نگرش و دیدگاه توسط ایشان زده شده است.
آیا این کتاب را قبل از نشر در اختیار اهل فن قرار دادید؟ نظرات اساتید و صاحب نظران در مورد این کتاب چه بوده است؟
بله، قطعا اگر بخواهیم کاری در خور توجه انجام دهیم لازم است که ابتدا آن را بر اهل فن و متخصصین ارائه نموده و از نظرات آنان بهره ببریم. به همین جهت هم در ابتدای کار و هم در ادامه تا انتها سعی ما بر این بود که از نظرات اساتید استفاده کنیم. جالب آنکه این کار مورد استقبال و توجه آنان نیز قرار گرفت و تشویق و ترغیب آنان بود که باعث شد ما بر ادامه کار مصمم شده و جلدهای بعدی را نیز با جدیت در دستور کار خویش قرار دهیم.
به یاد دارم وقتی کار اولیه کتاب تمام شد آن را خدمت یکی از اساتید مبرز حوزه تقدیم کردیم. ایشان از ما چند روزی مهلت خواست تا با دقت کتاب را مطالعه کند. بعد از چند روز به ما خبر داد که میتوانیم خدمت ایشان برسیم. وقتی خدمت ایشان رسیدیم، این بزرگوار با تمام وجود از ما استقبال کرد و با تعبیرات قابل توجهی کتاب را ستود و از ما خواست با جدیت کار را ادامه داده و بر ترجمه آن به دیگر زبانها بخصوص عربی همت گماریم.
مهمترین مشکلاتی که برای نوشتن این کتاب داشتید چه از نظر اجرایی و چه از نظر علمیو محتوایی چه بود؟
بی تردید کارهایی که منحصر به فرد بوده و مسبوق به سابقه نیستند مشکلات خاص خود را دارند، اینکه شما هیچ نمونه کاری از این دست و در این دوران نداشته باشید و از صفر تا صد آنرا میبایست خودتان پیدا کنید طبعا کار بسیار مشکلی است.
از سوی دیگر محدوده زمانی پرمناقشه ای که ما روی آن کار میکردیم نیز مزید بر علت شده بود چراکه دوران بیست و پنج ساله پس از رسول خدا(ص) از جنجالی ترین دورانهای تاریخ است که بحث پیرامون آن ظرافت و حساسیت خاص خود را دارد. از یک طرف ما میبایست حقائق را بیان میکردیم و از طرفی در برخی امور مامور به تقیه بودیم. این دوگانگی کار را برای تالیف کتاب صدچندان دچار مشکل کرده بود.
چه کسانی در اجرای این پروژه به شما کمک کردند؟
مهمترین همکار بنده که بخش قابل ملاحظه ای از کار را به عهده داشتند استاد معظم حجه الاسلام والمسلمین مجتبی رضایی آدریانی بود. ایشان به حق محققی توانمند و استادی مبرز است که با دقت و ریزبینی خاصی متبحرانه این موضوع مهم را به سرانجام رسانید.
همچنین از راهنماییهای علمیاستاد معظم حجه الاسلام والمسلمین دکتر محسن محمدی نیز کمال استفاده را برده ایم، ایشان در تمامیمدتی که به این کار اشتغال داشتیم ما را مخلصانه یاری رساندند. دوستان دیگری نیز همچون حجج اسلام مصطفی رهبری و قادر سعادتی نیز در وهله ای از کار کمک حال ما بوده اند که جا دارد در اینجا از زحمات همه این عزیزان تشکر و قدردانی بنمایم.
همچنین ریاست موسسه راهبری بعثت حجه الاسلام روح الله رهبری نیز درهمه حال یار و یاور و مشوق ما بودند که بی شک حمایتهای همه جانبه ایشان باعث دلگرمیو جدیت بیشتر ما بر اجرای دقیقتر این پروژه عظیم بود که جا دارد از ایشان نیز در اینجا یک تقدیر و تشکر ویژه ای داشته باشم.
خود شما به این کار چه نمرهای میدهید؟ نقاط ضعف و قوت این کار را در چه میدانید؟
نمره را که باید اساتید فن و خوانندگان محترم به این کار بدهند. اما در هر حال ما به کار خود ایمان داریم و معتقدیم که اگر به اینگونه کارهایی که مسبوق به سابقه نیستند و میتوانند باب جدیدی از اکتشافات علمیتاریخی را بگشاید توجه نشود قطعا جامعه علمیکشور و جهان اسلام ضرر خواهد کرد. ما آماده شنیدن نقطه نظرات تمامیافکار و مذاهب در اینباره هستیم و از همه کسانی که صادقانه و عالمانه به این کار ابراز نظر میکنند استقبال میکنیم و معتقدیم نقاط ضعف و قوت این کار تنها با برپایی اینگونه نظرات و بحثهای علمیروشن میشود و میتواند در آینده به غنای آن بیفزاید.
البته توجه به یک نکته لازم است و آن اینکه همانگونه که در سوالات قبلی شما عرض کردم، این کار به جهت حساسیت دورانی که مورد کنکاش قرار گرفته بود ما را مجبور کرد که برخی از مطالب را یا ذکر نکنیم و یا به شکل تقیه ای بدان بپردازیم بنابر این مستندات ما در این زمینه بسیار بیش از آن چیزی است که در این کتاب آمده است. همچنین بیش از نود و پنج درصد منابع و مصادر این کتاب از کتب غیر شیعی است و این یکی از نقاط قوت بسیار خوب این کتاب است.
به نظر شما جامعه علمیکشور و به خصوص حوزه با این کتاب چه برخوردی میکنند؟ فکر میکنید مورد استقبال قرار گیرد؟ باتوجه به تحولات بازار، فکر میکنید چاپ دوم این کتاب با چاپ اول آن چه قدر فاصله داشته باشد؟
از آنجایی که ما این کتاب را قبل از چاپ به محضر تنی چند از علما و اساتید برده و ایشان نیز در مورد آن نظر مثبت و قابل توجهی داشتند پیشبینی میشود که بقیه جامعه علمیکشور نیز از آن استقبال کنند. البته هر کاری طبعا موافقان و مخالفان خاص خود را میتواند داشته باشد که همین هم بر غنای کار میافزاید. مثلا ما قبل از انتشار این کتاب در یک مورد برای بحث و گفتگو در رابطه با مطالب مطرح شده در آن به یکی از موسسات بزرگ و معتبر حوزوی و دانشگاهی کشور رفتیم و پس از بیان نکات مهم کتاب برای جمعیت قابل ملاحظه ای که آنجا حضور داشتند با کمال مسرت مشاهده نمودیم که اکثریت قریب به اتفاق محققانی که آنجا حضور داشتند از کار ما استقبال کردند و آنرا دریچه ای جدید و نگاهی نوین به مسائل صدر اسلام دانستند.
نیز در نمایشگاه کتاب امسال که این کتاب برای اولین بار عرضه عمومیشد، هرچند مشکلات زیادی برای محققان به جهت گرانی شدید کتابهای منتشر شده وجود داشت ولی با این حال چاپ اول این کتاب به شکل قابل توجهی به سرعت به فروش رفت بنابر این به نظر میرسد با توجه به استقبال گسترده ای که از این کتاب شده چاپهای بعدی آن نیز به زودی در دستور کار قرار گیرد.
از این رویکرد تاریخی که در این کتاب به کار رفته است چه یافتهها و برداشتهایی برای دوران کنونی میتوانیم داشته باشیم؟
یکی از مهمترین فواید مطالعه و کنکاش در تاریخ، عبرت گرفتن از آن است همانگونه که در روایات معصومان نیز به عبرت گرفتن از سرگذشت پیشینیان توصیه شده است به گونه ای که امیر مؤمنان (علیه السلام) میفرمایند: وَ اعْتَبِرْ بِمَا مَضَی مِنَ الدُّنْیَا لِمَا بَقِیَ مِنْهَا- فَإِنَّ بَعْضَهَا یُشْبِهُ بَعْضاً- وَ آخِرَهَا لَاحِقٌ بِأَوَّلِهَا- وَ کُلُّهَا حَائِلٌ مُفَارِق؛ از حوادث گذشته تاریخ، برای آینده عبرت بگیر، که حوادث روزگار با یکدیگر همانند بوده، و پایان دنیا به آغازش میپیوندد، و همه آن رفتنی است. (نهج البلاغه، نامه ۶۹)
اگر به وضعیت کنونی و جهان امروزی نیز دقت کنیم شباهت عجیبی میان این دو دوران میتوان یافت. اکنون نیز حکام فاسد بسیاری از کشورهای عربی و اسلامیبه ظاهر ادعای اسلام دارند اما در نهان در ارتباط عمیق با یهودیان صهیونیسم هستند و جالب اینکه خود را از این ارتباط مبرا دانسته و سعی در اخفاء و تبرئه آن دارند اما واقعیت و حقیقت امر کم کم برای همگان در حال روشن شدن است و انسانهای آزاده و حقیقت جو به خوبی یافته اند که این حکام فاسد همان همدستان این قوم ظالم و حیله گر هستند که همگی برای نابودی اسلام اصیل همدست شده اند.
برای آینده این پروژه چه برنامهای مد نظر دارید؟
بحمدالله با همکاری و همیاری خوبی که از سوی مسئولین این موسسه بخصوص حجج اسلام دکتر محسن محمدی و روح الله رهبری داشته ایم، کلان طرحی را برای آن برنامه ریزی نموده ایم که به فضل الهی در حال انجام آن هستیم. هرچند مشکلات بسیاری بر سر راه ما وجود دارد اما با عنایات اهل بیت علیهم السلام تا آنجا که در توان داشته باشیم این راه را ادامه خواهیم داد .
در این کلان طرح ما از دوران پس از رسول خدا (ص) جلد دوم کتاب را شروع کرده ایم. در جلد سوم دوران پنج ساله حکومت امیرمومنان علی علیه السلام را بررسی نموده ایم. در جلد چهارم دوران بیست ساله امامت امام حسن و امام حسین علیهما السلام را مورد بررسی قرار داده ایم که این دو جلد تقریبا کار تالیف آنها به اتمام رسیده است و امید است که به زودی برای جویندگان حقیقت عرضه شود. در جلدهای بعدی قصد داریم دوران بقیه ائمه اطهار علیهم السلام تا پایان دوران غیبت صغری و در ادامه دوران غیبت کبری تاکنون را مورد بررسی قرار دهیم و نقش مخرب یهود و همراهی و همکاری آنان با خلفای ظالم بنی امیه و بنی العباس و دیگر حکام فاسد را برملا نموده و همگان را از خطر این قوم ملعون آگاه سازیم. باشد که مورد قبول درگاه الهی و تایید صاحب دوران امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار بگیرد ان شاء الله.